Používaná kosmetika jako řasenky či lesky na rty mohou obsahovat nebezpečné bakterie, varují vědci

Většina kosmetických prostředků, jako jsou houbičky na make-up, řasenky nebo lesky na rty, jsou podle výzkumu vědců z Aston University kontaminované potenciálně smrtícími bakteriemi. Důvodem je hlavně jejich dlouhodobé používání a nedostatečné čištění. Studie vyšla v odborném časopise Journal of Applied Microbiology.

Výzkumníci v něm studovali kosmetické prostředky prodávané ve Velké Británii. Zjistili, že každý den používají miliony lidí kosmetiku, která obsahuje bakterie E.coli a stafylokoky. Tyto bakterie v nich nejsou při výrobě, ale objevují se při jejich používání, a to především proto, že lidé daný výrobek používají dlouho a nečistí ho pořádně.

Vědci testovali deset druhů kosmetických produktů, v devíti z nich tyto bakterie objevili. Tyto mikroorganismy mohou přitom způsobit řadu nemocí, od podráždění kůže až po otravu krve, pokud se používají poblíž očí. Riziko je největší u osob se zhoršenou nebo narušenou imunitou – u nich je vyšší pravděpodobnost, že se u nich bakterie usadí.

Nebezpečný trend

Zdaleka největším problémem se ukázaly být houbičky na make-up; jde o relativně nový druh kosmetiky, v poslední době jsou ale velkým trendem, ročně se jich prodají miliony.

Výzkum ukázal, že drtivá většina (93 procent) nebyla nikdy čištěná, a to přesto, že více než polovina (63 procent) jich někdy upadla na zem. Také se ale mohou kontaminovat stykem s jinými předměty.

Používají se přitom nejčastěji v koupelně, kde vlhké a teplé prostředí k množení bakterií napomáhá – právě proto by se také koupelny měly často a intenzivně čistit.

Podle autorů studie se spotřebitelé nevědomky vystavují riziku. Více by ale měli dělat také výrobci a regulátoři – spotřebitele by měly lépe chránit například viditelnější informace o době použitelnosti na obalech těchto produktů. Evropské směrnice sice do určité míry tato varování i hygienické standardy vynucují, ale podle vědců nejsou dostatečné.

Odborníci se navíc obávají, že po brexitu bude britský trh přístupnější pro zboží ze zemí, kde takové kontrole nepodléhá, a situace by se tedy mohla ještě zhoršit.