Jezte víc rostlin, snížíte riziko cukrovky až o polovinu, doporučuje studie

Cukrovka, neboli diabetes, je závažné chronické onemocnění, kterým jen v České republice trpí přes milion lidí. Podle studie publikované v prestižním vědeckém časopise JAMA Internal Medicine je nečekaně účinnou prevencí vzniku tohoto onemocnění rostlinná strava. Změna jídelníčku může podle této práce snížit riziko vzniku diabetu II. typu až o 53 procent. Na pozitivní vliv rostlinné stravy upozorňovali vědci již dříve, nová studie to ale prokazuje na neobyčejně rozsáhlém vzorku lidí.

V Česku trpí diabetem II. typu přes 780 tisíc lidí a podle odhadů toto číslo dále narůstá. Hlavními příčinami je stárnutí populace i moderní životní styl. Na narůstající počet nemocných už i v České republice reagují restaurace a upravují pro ně svoji nabídku

„Rostlinná strava se v posledních letech stává stále populárnější, proto bylo nezbytné popsat přesně její souvislost s rizikem vzniku diabetu – především proto, že tato dieta se může výrazně lišit svým složením,“ vysvětluje autor studie Frank Qian z Oddělení výživy na Harvardské univerzitě.

  • Diabetes mellitus, česky úplavice cukrová, krátce cukrovka, je souhrnný název pro skupinu závažných chronických onemocnění, která se projevují poruchou metabolismu sacharidů.
  • Rozlišují se dva základní typy: diabetes I. typu a diabetes II. typu, které vznikají důsledkem absolutního nebo relativního nedostatku inzulinu. Obě dvě nemoci mají podobné příznaky, ale odlišné příčiny vzniku. V prvotních stadiích diabetu I. typu jsou ničeny buňky slinivky břišní, které produkují hormon inzulin, vlastním imunitním systémem. Proto se řadí mezi autoimunitní choroby. Diabetes II. typu je způsoben sníženou citlivostí tkání vlastního těla k inzulinu.

Zdroj: Wikipedia

Autoři vycházeli z metaanalýzy (analýzy již dříve vydaných výzkumů) devíti vědeckých publikací publikovaných do února 2019. Metaanalýza zahrnovala celkem 307 099 účastníků, z nichž 23 544 trpělo diabetem typu dvě.

Podle výsledků lidé, kteří jedí převážně rostlinnou stravu, mohou snížit riziko vzniku diabetu II. typu až o 23 procent. Pokud navíc konzumují zdravější rostlinné potraviny za současného omezení cukrů a zvýšení pohybové aktivity, mohou toto riziko snížit o dalších 30 procent.

Autoři si snížení rizika vysvětlují tím, že zdravá rostlinná strava zlepšuje inzulinovou rezistenci, snižuje krevní tlak, pomáhá ke snižování hmotnosti a mírní záněty, což jsou rizikové faktory vzniku diabetu druhého typu.

„Získaná data poukazují na důležitost dodržování rostlinné stravy pro zisk a udržení dobrého zdraví. Lidé by měli volit čerstvé ovoce a zeleninu, celozrnné obiloviny, tofu, a další rostlinné potraviny jako základ stravy,“ uvedl jeden z autorů práce Qi Sun. V budoucnu se autoři chtějí zaměřit na hlubší pochopení souvislosti mezi rostlinnou stravou a diabetem.

Vědci přitom zdůrazňují, že pro pozitivní vliv na zdraví lidé nemusí striktně dodržovat vegetariánskou nebo veganskou stravu. Dobrým příkladem je podle nich středomořská strava, která je založená na rostlinné stravě a navíc obsahuje ryby a drůbež. Právě středomořská strava je obecně považovaná za recept na dlouhověkost.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Internet využívá v mobilu drtivá většina českých dětí. Hlavně kvůli zábavě

Každý den používá chytré telefony v současné době 92 procent mladých a dospívajících v Česku. Je v tom podle vědců z Masarykovy univerzity vidět značný generační rozdíl, protože stolní počítač nebo notebook jich denně zapíná oproti tomu jen necelá třetina, konkrétně 31 procent.
před 3 hhodinami

Viry jako zbraň proti nemocem rajčat. Čeští vědci chtějí nasadit bakteriofágy

Vědci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR (ÚEB AV ČR) testují ochranu rajčat prostřednictvím takzvaných bakteriofágů, tedy virů, které jsou schopny ničit bakterie. Jejich cílem je najít šetrnější způsob ochrany před bakteriální tečkovitostí – chorobou, která výrazně ohrožuje výnosnost plodů. Podařilo se jim vyvinout funkční prototyp, který se nyní testuje v kontrolovaném prostředí.
před 9 hhodinami

El Niňo je tady. Meteorologové předpovídají, co přinese

Američtí meteorologové oficiálně potvrdili výskyt meteorologického jevu El Niňo, který přispívá k nárůstu teplot po celém světě a je spojen se suchem i povodněmi. Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvedl, že podmínky pro El Niňo se vyvinuly v posledním měsíci, o čemž svědčí nadprůměrné teploty mořské hladiny ve středním a východním Pacifiku v oblasti rovníku.
před 10 hhodinami

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
před 12 hhodinami

V USA začal první test genetického léku proti stárnutí. Má omladit lidské oko

Být stále mlád je snem řady lidí od nepaměti. Teď mají vědci poprvé v rukou technologie, které by to teoreticky mohly umožnit. Na začátku června dostal první lidský pacient genetický lék, který má omladit jeho oko.
před 13 hhodinami

Šimpanzi vnímají nespravedlnost. Silněji, když jsou u toho ostatní z tlupy

Vnímání spravedlnosti a nespravedlnosti je u šimpanzů podle nového výzkumu velmi silné. Prohlubuje ho nejen rozdíl v tom, jak nespravedlivému jednání jsou vystaveni, ale také to, jaké v tu chvíli mají publikum.
včera v 14:57

Google zodpovídá za obsah a pravdivost svých AI shrnutí, rozhodl německý soud

Soud v Bavorsku rozhodl, že Google je přímo zodpovědný za obsah a pravdivost souhrnů ve výsledcích vyhledávání, které společnost sestavuje pomocí umělé inteligence (AI) a předkládá uživatelům. Současně přikázal nejpoužívanějšímu vyhledávači světa, aby skrze tato AI shrnutí přestal poškozovat pověst dvou společností. Byly to právě ony, kdo se na soud obrátil.
včera v 12:09

Ve zmrzlých výkalech pravěkých syslů se v Kanadě našla mamutí DNA

Vědci objevili obrovský „poklad“ v podobě starověké DNA zvířat – včetně dnes již vyhynulých mamutů. Nalezli ho v exkrementech syslů, které se uchovaly v kanadském permafrostu, plyne z nové studie, píše agentura AFP.
včera v 11:30
Načítání...