Americký miliardář Elon Musk koupí internetovou společnost Twitter za 44 miliard dolarů (zhruba bilion korun). Získá tak kontrolu nad vlivnou sociální sítí používanou miliony lidí na celém světě. Twitter se po devíti letech přestane obchodovat na burze jako veřejná společnost.
Elon Musk kupuje Twitter. Dá za něj 44 miliard dolarů
„Podle podmínek dohody obdrží akcionáři Twitteru za každou kmenovou akcii 54,20 dolaru v hotovosti,“ uvedla společnost. Akcie podniku v pondělí posílily o téměř 5,7 procenta a uzavřely obchodování na 51,70 dolaru.
Podle Muska je nutné, aby byl Twitter převeden do soukromého vlastnictví, aby se mohl rozvíjet a stal se skutečnou platformou pro svobodné vyjadřování.
„Svoboda projevu je základem fungující demokracie a Twitter je digitální náměstí, na kterém se diskutuje o zásadních věcech pro budoucnost lidstva,“ uvedl Musk. „Twitter má obrovský potenciál. Těším se, že budu s touto firmou a s uživatelskou komunitou pracovat na jeho využití,“ dodal.
Musk již začátkem dubna oznámil, že koupil v Twitteru zhruba devítiprocentní podíl. V polovině dubna pak přišel s nabídkou na převzetí celého podniku.
Twitter používá 217 milionů lidí
Americká internetová sociální síť Twitter byla pro veřejnost otevřena před téměř 16 lety, 15. července 2006. První pokusná zpráva byla poslána již 21. března 2006. Firma, která umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky (dlouhé maximálně 280 znaků) zaslané jinými uživateli, známé jako tweety, pak vstoupila 7. listopadu 2013 na newyorskou burzu.
Z Twitteru se velmi rychle stal fenomén, který zásadně změnil způsob informování o událostech. Některé zprávy se jeho prostřednictvím šíří rychleji než u klasických médií. Například oznámení o smrti nejhledanějšího teroristy světa Usámy bin Ládina si mohli lidé nejdřív přečíst právě na této síti. Opozičníci v mnoha diktátorských režimech ho využívají jako hlavní komunikační kanál.
Denní počet aktivních uživatelů, kteří vidí reklamu, se v loňském čtvrtém čtvrtletí zvýšil o 13 procent na 217 milionů. Čistý zisk ale klesl na 182 milionů dolarů (tehdy 3,9 miliardy korun) z předloňské srovnatelné hodnoty 222 milionů dolarů. Tržby z reklamy a růst počtu uživatelů pak zaostaly za očekáváním, stejně jako prognóza výnosů na první čtvrtletí. Celoročně pak Twitter zůstal ve ztrátě, byť ji výrazně snížil.
Twitter však ve zprávě, kterou zveřejnil 10. února, poznamenal, že dosáhl významného pokroku na cestě ke svému cíli, kterým je mít do konce roku 2023 roční příjmy 7,5 miliardy USD a 315 milionů uživatelů.