Brusel chystá vyšetřování Googlu kvůli digitální reklamě, píše Reuters

Evropská komise má v plánu zahájit oficiální vyšetřování praktik americké internetové společnosti Google u digitální reklamy, a to pravděpodobně ještě v letošním roce. Informovala o tom agentura Reuters, která se odvolává na zdroje obeznámené se situací.

Vyšetřování by mohlo být pro Google velkou hrozbou, protože reklama tvoří klíčový zdroj jeho příjmů a zisků. V loňském roce příjmy podniku z internetové reklamy dosáhly 147 miliard dolarů (téměř 3,2 bilionu korun), firma tak byla z hlediska těchto příjmů světovou jedničkou.

Google vydělává především na reklamě ze svých platforem, například na stejnojmenném webovém vyhledávači nebo na portálu YouTube. Část jeho příjmů ale pochází i z toho, že jiné mediální podniky používají jeho technologii k prodeji reklamy na svých stránkách.

Evropská komise podle Reuters už dříve rozeslala konkurentům Googlu a dalším podnikům dotazníky. Zjišťovala v nich, zda inzerenti získávají slevy, pokud využívají zprostředkovatelské služby Googlu, jež umožňují inzerentům či mediálním agenturám nakupovat reklamní prostor z různých zdrojů.

Evropská komise se k informacím agentury Reuters odmítla vyjádřit. Pokud Komise zjistí porušování antimonopolních pravidel, může vyměřit pokutu až do deseti procent ročních tržeb firmy a nařídit úpravu jejích obchodních praktik. Společnost Alphabet, což je mateřský podnik Googlu, měla za loňský rok tržby 182,53 miliardy dolarů.

Google dostal v posledních letech od Evropské komise za porušování pravidel hospodářské soutěže už tři pokuty v celkovém objemu 8,25 miliardy eur (zhruba 210 miliard korun). Komise firmu pokutovala například za zneužívání dominantní tržní pozice jejího operačního systému Android.