Palestinská křesťanka vaří pivo. Jinak ale arabští křesťané z Blízkého východu utíkají

Horizont ČT 24: Arabští křesťané z Blízkého východu utíkají (zdroj: ČT24)

Křesťanů na Blízkém východě je stále méně, z domovů je vyhánějí války a útoky islamistů. Na Západním břehu jsou to zase důvody ekonomické a politické. Přesto komunita palestinských křesťanů stále žije bohatým společenským životem, a to včetně jedné věci, která s arabským světem rozhodně nebývá často spojována. Tou je vaření piva.

Pivní slavnosti uprostřed palestinských území se odehrávají v křesťanské vesnici Tajbe. Pivo tu vaří Madís Chúryová, která si jako jediná Palestinka může do kolonky „profese“ napsat „sládek“.

„Jsou tu jisté kulturní překážky. Omezený trh. Můžu vyjmenovat celý seznam,“ říká technoložka pivovaru v Tajbe Madís Chúryová. To, že je Palestinkou křesťanského vyznání, nijak negativně nevnímá. „Není to problém, 90 procent mých kamarádů jsou muslimové. Jsme parta,“ dodává.

Pivo a nezahalené ženy patří k běžné součásti životního stylu palestinských křesťanů. Ti jsou v regionu menšinou, která se stále vytrácí.

Když cestovatelé Zikmund a Hanzelka pobývali o Vánocích roku 1959 v Betlémě, bylo to ještě většinově křesťanské město. Teď tu tvoří víc než 80 procent muslimové. Vesnice Tajbe si zatím drží převahu křesťanů. Avšak sevřeni blízkovýchodním konfliktem z obou stran mnozí z nich volí emigraci.

„Tohle je křesťanská vesnice už dva tisíce let. Takže se tu chceme udržet, i kdyby nás bylo jen málo,“ říká spolumajitelka pivovaru Maria Chúryová.

V Iráku a Sýrii hrozila arabským křesťanům likvidace

Na palestinských územích se křesťané potýkají s emigrací a početním úbytkem, v Iráku a v Sýrii přinesly události posledních let přímo hrozbu fyzické likvidace. „V Sýrii tvořili křesťané 12 procent, 3 miliony z 24 milionů, kteří žili v Sýrii před revolucí. Nyní tvoří jen 2 procenta,“ vysvětluje orientalista a vicerektor Telavivské univerzity Ejal Zisser.

Například z kostela v severoiráckém městě Karakoš zbyly jen trosky poté, co tu po dva roky vládl takzvaný Islámský stát. Z exilu se vrátila jen část komunity. I v Egyptě zažili křesťané sérii útoků islamistů.

Ani v Sýrii nebo Iráku nezažili lidé takovou hrůzu. Byli jsme doma a čekali, že každou chvíli někdo zabuší na dveře, zabije nás, uřízne nám hlavu nebo nás upálí.
křesťan ze severu Sinajského poloostrova

 Arabští křesťané spoluvytvářeli po staletí dějiny tohoto regionu. Patří mezi ně bývalý generální tajemník OSN Butrus Butrus-Ghálí nebo herec Omar Sharif. Ovšem 21. století pro tuto starobylou komunitu nezačalo zrovna nejlépe.