Amundsenova loď Maud se vrací domů. Po desítkách let na dně kanadského moře

Roald Amundsen se proslavil hlavně dobytím Jižního pólu. Největší stopu po sobě ale nechal na severu: na délku má čtyřicet metrů a desítky let ležela na dně moře. Vrak expediční lodi Maud se teď pětice norských nadšenců snaží přivézt zpátky domů. Cestu z Kanady do Grónska už mají za sebou, a zbývá tak už „jen“ překonat oceán.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Amundsenova loď se po sto letech vrací z výpravy

Jméno lodi znamená „Silná bojovnice“. Síly už jí sice došly, ale teď se přesně po sto letech vrací ze své jediné polární výpravy. „Řekl bych, že Maud v mnoha ohledech ztělesňuje osud samotného Amundsena. Také byla dlouho pryč a nakonec zmizela. Teď se vrací domů,“ uvedl vedoucí projektu Jan Wanggaard.

Loďaři z Askeru, kteří stavěli Maud přímo pro Amundsena, věděli, že má badatel severní cestou proplout z Atlantiku do Tichého oceánu. Na ztrouchnivělém trupu se proto dodnes dají najít stopy po unikátních detailech, které měly výpravě zajistit bezpečnou a v rámci možností i rychlou cestu mezi ledovými krami.

„Hnací hřídel i kormidlo bylo možné trupem vytáhnout nahoru. V době, kdy byla loď zamrzlá v ledu, je tak posádka chránila před poškozením,“ vysvětlil Wanggaard.

Ledu bylo ale víc, než mořeplavci čekali. Expedice, která začala v létě 1918, se o několik let protáhla a Amundsen zbankrotoval dřív, než ji stihl dokončit. Maud tak nakonec sloužila obchodníkům z kanadského Hudsonova zálivu. Koupili ji od věřitelů, kteří objeviteli loď zabavili.

Na dně moře ležela skoro devadesát let 

Bez údržby a nakonec i bez využití se Maud ve třicátých letech potopila v kanadském Cambridge Bay. Pod vodou zůstala 86 let, než ji Wanggaard se čtyřmi kolegy vyzvedl a dotáhl z Kanady ke grónským břehům.

Teď začíná druhá a ještě náročnější etapa: cesta zpátky do Evropy. „Zahajujeme ten nejdelší úsek, až na Island. Když nás dostihne velká tlaková níže, budeme ji muset nechat přejít a počkat, až bude zase klid,“ přiblížil Wanggaard. 

Jak dlouho bude cesta domů přesně trvat, to zatím nikdo neví. Jisté ale je, že Maud na rozdíl od sesterských lodí – kterými jsou Gjoa a Fram – po návratu nečeká renovace. Stejně jako ony sice zamíří do muzea, návštěvníci by ji tam ale měli najít ve stavu, v jakém ji zachránci vyzvedli na hladinu.