„Letecká puma je zneškodněna! Zátarasy se odstraňují. Obyvatelé mohou zpět do svých bytů,“ uvedla ve čtvrtek vpodvečer na twitteru saská policie.
Britskou leteckou bombu našli dělníci v úterý odpoledne při stavebních pracích nedaleko drážďanského hlavního nádraží. Původně mělo zneškodňování bomby trvat jen několik hodin, pyrotechcni ale zjistili, že kvůli poškození stavebními stroji hrozí výbuch.
V noci na čtvrtek puma skutečně explodovala. Nikdo nebyl zraněn, všichni se zdržovali v bezpečné vzdálenosti.
Jenže pyrotechnici se obávali, že by mohl hrozit další výbuch. Podle německé policie byla šance na další explozi padesátiprocentní.
Ve čtvrtek ráno po výbuchu totiž stoupal z místa nálezu kouř. „Dá se předpokládat, že zde byl chemický zapalovač, u něhož je riziko nechtěné iniciace velmi vysoké,“ prohlásil bezpečnostní poradce a soudní znalec v oboru výbušniny Karel Koubík.
Další komplikace nastala, když materiál, který byl přivezen k utlumení výbuchu, začal hořet. Pyrotechnici tak museli čekat, než bomba vychladne, aby zjistili, zda hrozí další exploze. Hasit a ochlazovat pumu pomáhal také robot.
Ve čtvrtek odpoledne pancéřovaný bagr odstranil materiál navezený k utlumení výbuchu. Pyrotechnici následně zjistili, že bomba je již neškodná.
Největší evakuce Drážďan kvůli bombě
V noci na středu nařídily úřady v souvislosti se zneškodňováním válečné pumy dosud největší evakuaci v saské metropoli. Postiženou oblast muselo opustit přibližně 8700 lidí, včetně obyvatel domova důchodců a pečovatelského domu.
I více než 70 let po konci druhé světové války jsou podobné evakuace v Německu poměrně běžné. Největší podobnou akcí v poválečných dějinách země byla loni v září evakuace více než 60 tisíc obyvatel ve Frankfurtu nad Mohanem.
Letos v dubnu se pak muselo evakuovat asi 10 tisíc lidí v Berlíně. V celém Německu se každý rok najde více než 2 tisíce tun válečných bomb a munice.
Zneškodnit leteckou pumu jde hned několika způsoby
Práce s leteckou pumou z druhé světové války je velmi složitá, upozornil Koubík. „Pyrotechnik musí zvažovat řadu okolností. Velký problém je, že manipuluje s velkým množstvím výbušniny - v řádech až stovek kilogramů. Osazeny jsou také několika iniciačními systémy, je proto třeba zjistit, o jaký typ letecké pumy se jedná,“ uvedl Koubík.
Dále je nutné posoudit stav letecké pumy. „Nejlepší postup je, že se na místě vyjme iniciační systém, pak se s ní dá relativně volně manipulovat. Nicméně vzhledem k tomu, že letecké pumy leží dlouhá léta v zemi, tak ne vždy je možné iniciační systém na místě vyjmout – potom je třeba ji buď převézt na bezpečné místo k likvidaci, nebo v těch nejhorších případech se likvidují přímo na místě. Pak je třeba přijmout řadu opatření k eliminaci sekundárních následků výbuchu,“ řekl expert.

Expert na výbušniny: Práce s leteckou pumou je velmi složitá
Evakuace byla v tomto případě masivní, jelikož rozlet střepin u letecké pumy se počítá na kilometry, upozornil Koubík. Aby se zabránilo šíření seismické, tepelné vlny, dělají se ochranné výkopy či zásypy, dodal odborník s tím, že jde o práci na několik dnů.