Rusové vylovili z jezera obří kus meteoritu. Zničil váhu

Moskva – Ruská expedice slaví další úspěch. Podařilo se jí vyzdvihnout z jezera Čebarkul na Urale obří kus takzvaného „čeljabinského meteoritu“ vážící přes půl tuny. Meteorit dopadl na Zem v polovině února. Vědci odhadují, že měl v průměru asi 17 metrů a vážil 11 tisíc tun. Zřejmě se jednalo o druhé největší nebeské těleso, které zasáhlo Zemi, po tunguzském meteoritu. Ten dopadl na Sibiři v červnu 1908.

Vylovený úlomek mohl původně vážit přes 600 kilogramů, ale během vytahování se od něj odlomily dva menší fragmenty. Potápěči neměli zrovna snadnou práci - meteorit lovili z 13metrové hloubky. Předpokládalo se, že to bude zhruba o polovinu méně.

„Přesnou váhu úlomku se zjistit nepodařilo, protože váhy se rozbily,“ napsala agentura Interfax. „Podle předběžné obhlídky a charakteristických příznaků pro kamenné meteority lze říci, že tento úlomek je částí čeljabinského meteoritu,“ prohlásil docent Sergej Zamozdra z čeljabinské univerzity.

Povrch meteoritu je podle vědců silně roztavený, dobře patrná je i rez a velké množství důlků. „Je to největší úlomek meteoritu a nejspíše bude patřit mezi deset největších nalezených meteoritů,“ odhadl Zamozdra.

Úlomek čeljabinského meteoritu
Zdroj: David Cheskin/ČTK/PA

Najít zbytky meteoritu není zrovna levná záležitost

Výlov meteoritu stál Čeljabinskou oblast 1,6 milionu rublů (asi 950 tisíc korun). „Sotva se kdy naskytne druhá taková příležitost vylovit ze dna meteorit. Cožpak to není úlovek snů?“ obhajoval náklady technický vedoucí expedice Maxim Šipulin.

Potápěči v jezeře našli celkem čtrnáct úlomků meteoritu, druhý největší vážil jen 11 kilogramů.

Únorové události

• Meteorit - sledovaný už v podobě roje meteoritů - 15. února vyděsil milionový Čeljabinsk. Tlaková vlna rozbila tisíce oken a úlomky skla zranily asi 1 500 lidí. Úkaz způsobil škody za miliardu rublů (asi 600 milionů korun).
  • Nárazová vlna dvakrát oblétla Zemi kolem dokola. Podle vědecké studie, publikované v časopise Geophysical Research Letters, při nárazu šlo o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, alespoň podle senzorů, které jinak slouží k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů.
  • Výbušná energie, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, odpovídala síle 460 kilotun trinitrotoluenu.