Potom, co se ostrov začal otevírat zahraničním investicím a americkým turistům, čekali Kubánci rychlé změny. Místo toho ale přišly výpadky elektřiny a ekonomika zpomalila. Hlavně proto, že strádající Venezuela posílá komunistickému režimu jen část z původně štědrých dodávek ropy.
„U nás v kanceláři se zavedlo to, že se pracuje jen do dvou hodin. Protože pak je třeba vypnout klimatizaci,“ uvedla jedna ze státních zaměstnankyň.
Kubánci si pochvalují polské Maluchy
Zejména díky nízké spotřebě zůstává mezi Kubánci oblíbený Fiat 126 polské výroby přezdívaný Maluch. Po kubánských ulicích jich jezdí na deset tisíc. Majitelé jim neřeknou jinak než Poláček.
„Starám se o něj opravdu dobře i přes jeho stáří. Protože důležité jsou roky, které má teprve před sebou,“ popisuje majitel auta Julia Rodavia. Auto s malou spotřebou ušetří hodně peněz. Zvlášť po tom, co ceny benzínu na černém trhu stouply a na tom oficiálním, nejdražším na západní polokouli, často není k sehnání.

Kubánci si nemohou vynachválit polský Fiat
Staví se hotely a modernizuje se
Rychle se staví také nové hotely. Kuba dokonce francouzským investorům povolila přivést si s sebou dělníky. Kubáncům musí platit podle státu, tedy málo, a dělníci proto často nemají zájem.
Loni na ostrovní stát dorazilo rekordních 3,5 milionu turistů. K běžným obyvatelům se ale peníze z turismu příliš nedostanou.
Vztahy Havany a Washingtonu byly na bodu mrazu víc než půl století – kvůli komunistické revoluci. Loni v létě ale země obnovily diplomatické vztahy a Spojené státy zmírnily obchodní embargo.