
On-line objednávky mnišských služeb
Baštou japonských mnichů kdysi bývaly chrámy, nyní se přizpůsobují světu internetu. Na souostroví se díky jednomu z nejslavnějších korporátů světa, firmě Amazon, rozmáhá internetová platforma, která mnišské služby dodává až do domu. „Lidé jsou čím dál víc odtrženi od náboženství. Internet je všude kolem nás a informace jsou odkudkoliv snadno dostupné. To je prostředí, odkud vzešel úspěch našich služeb,“ říká manažer společnosti Minrevi Masaši Akita.
Některé citlivé rituály typu pohřbů objednaných přes internet ale pobouřily tradiční buddhisty. Podle nich dělá služba z náboženství chladný obchod a navíc rozbíjí staletí zažité zvyklosti, kdy věřící využívali pro ceremoniály nejbližší chrám. „Myslím, že bychom neměli ustrnout v současnosti. Buddhistické chrámy a mniši se musí změnit, ale je důležité zachovat ty klíčové náboženské principy,“ namítá mnich Kaiči Watanabe.
Obřady dojednané on-line nicméně vyjdou o polovinu levněji než v chrámech a v databázi jsou asi čtyři stovky mnichů. Vzrůstající obliba expresních rituálů ale podle odborníků svědčí hlavně o klesajícím zájmu o tradice. Bez podpory místních a turistů podle nich mnoho starodávných chrámů další desetiletí nepřežije.