Konspirace se množí: Unesli MH370 Rusové, nebo mimozemšťané?

Celý rok už uplynul od chvíle, kdy let MH370 zmizel z radarů. Přestože se pátrá na území o rozloze 60 tisíc kilometrů čtverečních, osud více než 200 cestujících zůstává neznámý. Austrálie před pár dny oznámila, že pátrací akce omezí. Rodiny pasažérů stále doufají, že se stane zázrak. Mezitím se šíří bizarní konspirační teorie. Některé - jako možný požár v kokpitu - jsou i realistické. Píše se ale také o tom, že letadlo unesli Rusové, sestřelili Američané, nebo se k němu dokonce dostali mimozemšťané. Nejrůznější vtipy se objevují také na internetu. Třeba ten, že stroj nakonec přistál na Měsíci.

Požár v kokpitu: Asi nejpřijatelnější teorii představil pilot Chris Goodfellow. Podle něj mohl v kabině vypuknout požár. Kapitán proto změnil směr – zamířil na západ k přistávací ploše na Palau Langkawi. Piloti ale nezvládli množství kouře a letadlo se udrželo ještě dlouhé hodiny ve vzduchu, než nakonec havarovalo.

Washington tají sestřelení letadla: Francouzský letecký expert Marc Dugain se domnívá, že letadlo mohli zlikvidovat Američané proto, že se báli útoku na významnou vojenskou základnu na britském ostrově Diego Garcia v Indickém oceánu. Sestřelení letadla podle Dugaina Washington utajil. Americká vláda nicméně již v minulých měsících popřela teorie, že by se let MH370 dostal do blízkosti základny. USA ji využívají od 70. let a mají tam v současné době 1700 vojáků.

Letadlo skončilo v Pákistánu: Mediální magnát Rupert Murdoch předpokládá, že zmizení letadla bylo součástí džihádistického spiknutí s cílem „potrápit Čínu“. Stroj pak mohl přistát v severním Pákistánu. Spekuluje se také o tom, že by letoun v budoucnu mohli použít teroristé. Do stroje by umístili výbušniny, nebo dokonce jadernou bombu.

Za únosem stála Moskva: Podle amerického leteckého expetra a spisovatele Jeffa Wise bylo letadlo uneseno na příkaz šéfa Kremlu. Únosci podle něj zfalšovali satelitní data, pátrání je proto marné. Letadlo podle něj zamířilo na sever do Asie a přistálo v Kazachstánu, kde bylo ukryto. Wise konkrétně zmínil kosmodrom Bajkonur. Ten má Moskva od Kazachstánu pronajatý.

Zfalšovaný letový plán: Někdo na palubě mohl také stroj unést a zfalšovat letový plán z nějakého nekontrolovaného letiště. Piloti mohli předstírat, že jsou malé soukromé letadlo, a přistát na nějakém tajném letišti.

Nadpřirozené síly: Nejbizarnější teorie hovoří o tom, že letadlo unesli mimozemšťané nebo se dostalo do červí díry, která ho přesunula do minulosti jako v jedné epizodě Twilight Zone. Podobně absurdní je také teorie, že stroj pohltila černá díra.

obrázek
Zdroj: ČT24

Fakta jsou fakta: Co se stalo 8. března 2014? 

Malajsijské letadlo odstartovalo z letiště v Kuala Lumpuru 8. března 41 minut po půlnoci.
Malaysia Airlines tvrdí, že se strojem ztratilo kontakt necelou hodinu po startu. Piloti nevyslali žádný nouzový signál. Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení „Dobrou noc, MH370“. Uvolněným hlasem to měl pronést kapitán nebo druhý pilot.

O pár minut později byl vypnut sekundární radar: stroj právě vletěl do vietnamského vzdušného prostoru nad Jihočínské moře. Záznamy z thajských vojenských radarů potvrdily, že se letoun posléze obrátil na západ a pak na sever přes Andamanské moře. Podle BBC existují důkazy, že se letoun snažil navázat kontakt ještě po osmé hodině ráno. Pak zmizel úplně. 

V letadle cestovalo celkem 227 lidí – 153 Číňanů a 38 Malajsijců a dalších národností. Podezřelí byli nejdříve dva Íránci, kteří cestovali na falešné pasy, nic se ale neprokázalo. Celkem čtyři cestující sice provedli check-in, do letadla ale nenastoupili, oznámily malajsijské aerolinky.

Letadlo řídil kapitán Zaharie Ahmed Shah a kopilot Fariq Abdul Hamid. Pilotovi kolegové sdělili, že Zaharie byl aktivním stoupencem malajsijské opozice vedené politikem Anwarem Ibrahimem, který byl jen několik hodin před startem letadla odsouzen v kontroverzním procesu k pětiletému vězení za homosexuální praktiky. Podle přátel ale pilot Zaharie neprojevoval extremistické názory. Druhý pilot Fariq měl prý krátce před svatbou. Policie prohledala jejich domovy a z kapitánova domu si odvezla letový stimulátor. Nic, co by dokazovalo, že plánovali trestný čin, ale nenašla. 

„Podle mě je nejpravděpodobnější variantou únos. Letadlo přestalo vysílat svou polohu takzvaným sekundárním radarem. To znamená, že ho musel vypnout někdo, kdo věděl, že ho vypnout lze. Musel to být někdo z posádky nebo někdo, kdo se s letectvím již setkal,“ poznamenal letecký expert Stanislav Fiala. „Moderní motory vysílaly své údaje ještě čtyři hodiny po zmizení letadla – ty se totiž vypnout nedají,“ zdůraznil odborník.

Po letounu se začalo pátrat až v momentě, kdy bylo pravděpodobně vzdáleno tisíce kilometrů od posledního bodu kontaktu, což vyvolalo vlnu kritiky.

Malajsijské úřady koncem ledna oficiálně označily zmizení MH370 za nehodu. Rodiny obětí se ale nechtějí se smrtí svých blízkých smířit. Chybí jim důkazy a vládnímu vyjádření nevěří. „Zajímalo by mě, jestli vůbec můžou prohlásit cestující za mrtvé, aniž by našli trosky letadla,“ zlobí se mluvčí příbuzných čínských pasažérů Ťiang Chuej. „Jsme z toho zničení. Není to možné, nevěříme ničemu z toho, co říkají,“ konstatovala sestra jednoho z cestujících Taj Šu-čchin.

  • Malajsijské aerolinky zažily těžký rok. Loni v létě bylo pravděpodobně sestřeleno další jejich letadlo nad východní Ukrajinou. Společnost chce propustit třetinu svých zaměstnanců a není jisté, zda nezruší i některé mezinárodní lety.

Omezení pátrací akce

Australský premiér Tony Abbott před pár dny naznačil, že jeho země pátrání omezí. V akci prý nelze pokračovat ve stejném rozsahu donekonečna. „Nadále však doufáme, že tuto záhadu rozluštíme a poskytneme odpovědi,“ uvedl Abbott v proslovu k poslancům a zástupcům rodin šesti pohřešovaných Australanů u příležitosti výroční vzpomínkové akce. 
  
Austrálie řídí mezinárodní pátrací akci v Indickém oceánu, která se soustředí na oblast o rozsahu přibližně 60 tisíc kilometrů čtverečních ve vzdálenosti zhruba 1600 kilometrů západně od pobřeží kontinentu. Náklady na akci ve výši zhruba 120 milionů australských dolarů (asi 2,3 miliardy korun) hradí společně Austrálie a Malajsie.

Nedávné vyšetřování zjistilo, že baterie podmořského lokátoru, který by mohl určit polohu zmizelého malajsijského letadla, byla vybitá už rok před nehodou. Kromě této anomálie však podrobná zpráva líčí naprosto normální let a nevnáší tak světlo do toho, co se stalo.

Austrálie, Indonésie a Malajsie v únoru oznámily, že zkouší nový systém sledování letadel. Umožnil by monitorovat pohyb strojů každých 15 minut namísto současných 30 až 40. V případě odklonu od plánované trasy by mohl zaměřovat polohu letadla i každých pět minut.