Zelenání kopřivnické Tatry. Nabídne hybridní pohon

Kopřivnice - Stoupencům ekologicky citlivého způsobu života dnes zaplesalo srdce radostí. Jedna z nejznámějších český značek, kopřivnická automobilka Tatra, dnes oznámila, že bude vyvíjet alternativní pohony svých aut, a to především hybridní a elektrické. Investice se pohybují v řádech milionů korun, Tatra ale zatím nechce ani náklady ani termín, kdy první auto na hybridní pohon sjede ze závodní linky, upřesnit. Na vývoji bude spolupracovat s brněnským Vysokým učením technickým.

Tatra chce ve spolupráci s VUT vyvíjet především ekologicky šetrnější motor splňující normu EURO 6. Ten by měl být připraven v roce 2010. Kromě toho bude vyvíjet také hybridní a elektrické motory, které chce v budoucnu využít pro svá auta. V práci na alternativních pohonech vidí automobilka způsob, jak konkurovat i v krizových měsících.

Hybridní pohon jako alternativa krizi i konkurence soupeřům

„Také Tatra čelí dopadům celosvětové krize. Tato situace dokonce ještě zvyšuje důležitost spolupráce s univerzitou. Musíme vylepšit naše vozy a zvýšit jejich konkurenceschopnost, nalézt a vyvinout nové materiály ke konstrukci nákladních vozidel,“ řekl šéf firmy Ronald Adams. Doplnil, že chce firma v budoucnosti investovat i do vývoje nových materiálů. „Především budeme chtít snížit hmotnost vozů. Tatra je známá velkou spotřebou oceli při výrobě,“ poznamenal.

S VUT už automobilka spolupracovala na vývoji některých druhů motorů, nyní s ní uzavřela smlouvu. „Tato smlouva je jakousi formalizací vztahu s podnikem a umožní našim studentům těsnější vazbu na praxi a přinese nám učitele z praxe do prostředí univerzity, což je obojí naším strategickým cílem,“ uvedl rektor brněnské školy Karel Rais.

Zelenání automobilek je celosvětový trend

Vývojové oddělení kopřivnické Tatry, které bude s VUT na tzv. zelených pohonech pracovat, je přitom jediné, které na světové hospodářské krizi netratí. Firma totiž nedávno oznámila propouštění víc než 800 zaměstnanců, tedy pětinu stavů, a nadále se bude pracovat jen tři týdny v měsíci.

Do ekologických pohonů v posledním období investuje i řada světových automobilek. Jejich plány by ale mohla zbrzdit právě světová finanční krize. Právě na vývoj zelených pohonů by mohly například automobilky z EU dostat nejméně pět miliard eur (asi 126 miliard Kč). Ještě větší finanční pomoc od státu, až kolem 350 miliard korun, by měly dostat americké automobilky.