V Kunovicích vzlétl Marabu - bezpilotní letoun z akademické dílny

Kunovice (Uherskohradišťsko) – Na letišti v Kunovicích se veřejnosti poprvé představil nový letoun VUT Marabu. Do budoucna se počítá s jeho bezpilotním využitím – například při sledování dopravní situace na dálnicích nebo při kontrole ropovodů a plynovodů v těžce přístupných oblastech. Jedná se o první letoun, který vznikl na akademické půdě. Sestrojil ho tým studentů a pedagogů Vysokého učení technického v Brně. Má až osmihodinový dolet a bez plnění paliva uletí až 1 500 kilometrů.

Maximální rychlost letounu je 260 kilometrů za hodinu, výdrž až sedm hodin, vzletová hmotnost 600 kilogramů. „Co se týče nepilotovaného letounu, jsou oproti pilotovanému letounu kladeny větší nároky na jeho stabilitu. Jinak co se týká konstrukce vnitřní, tak je to úplně stejné jako klasické letadlo. Trochu je rozdílná tvarová geometrie,“ řekl jeden z členů konstrukčního týmu Jaroslav Juračka.

Myšlenka zkonstruovat experimentální letoun, který by podpořil vývoj vybavení pro bezpilotní letouny i vývoj bezpilotních letounů jako takových, našla na leteckém ústavu naplnění v roce 2006. Vedoucí Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT Antonín Píštěk tehdy oslovil průmyslové partnery a navrhl jim nový koncept vývoje bezpilotních letounů založený na vytvoření experimentálního letounu a postupném přechodu z plně pilotní verze na verzi bezpilotní.

Právě to, že stroj vznikl od prvního nápadu k prototypu v univerzitním prostředí, dělá projekt výjimečným. Pro motorové osazení je ve stroji kromě pístového motoru využita i turbína s tahem 110 dekaNewtonů.

Prototyp má kompozitový trup, kovová křídla a vodorovné ocasní plochy. Název Marabu získal díky výraznému tvaru přední části, jíž připomíná afrického čápa. V přídi musí být dost místa pro přístroje. Experimentální letoun má dvoumístnou kabinu. Ve fázi bezpečného zalétávání na palubě budou pilot a inženýr. Teprve později dají technici do letounu přístroje pro bezpilotní řízení. V letadle může být jeden pilot, který bude sice jen pasivně sledovat bezpilotní řízení, ale učiní tak zadost legislativě.

Bezpilotní testy totiž zatím blokuje celoevropský zákaz. „Očekává se, že ta blokace časem padne,“ doplnil děkan Fakulty strojního inženýrství VUT Brno Miroslav Doupovec. Než se tak stane, vědci prý stihnou po Marabu sestavit Kondora. To bude letecký dravec pro extrémní vzdálenosti.

Letecký ústav se vývoji nových letounů věnuje od svého založení v roce 1993. Podílel se například na ultralehkém stroji KP-2U Sova, který se dodnes vyrábí a prodává do světa. Dalším významným projektem je letoun VUT 100 Cobra, který po prvních zkouškách převzala firma Evektor z Kunovic. Projekt získal prestižní cenu Česká hlava za nejvýraznější inovaci.

  • Kabina letounu Marabu zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1798/179764.jpg
  • Bezpilotní letoun Marabu zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1798/179770.jpg
  • Marabu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1798/179774.jpg