Schettino přiznal, že opustil Concordii, když se naklonila

Řím - Kapitán lodi Costa Concordia na nahrávce tajně pořízené policií říká svému příteli do telefonu, že v momentě, kdy se loď naklonila, došel k rozhodnutí se sebrat a Concordii opustit. Vyplývá to z odposlechů telefonních rozhovorů pořízených v budově státního zastupitelství. Schettino se rovněž zmínil o tom, že ho k riskantní plavbě nabádalo vedení.

„Někdo jiný by na to na mém místě třeba nepřistoupil, ale otravovali mě s tím, teď za to platím já,“ prohlásil kapitán do telefonu. Ještě před útěkem se vrátil pro rádio a zkontroloval, že se plavidlo usadilo mezi útesy. Objevily se ovšem informace, že manažerem, který měl Schettinovi nařídit změnu kurzu, byl pouhý vedoucí číšníků na Concordii.

Společnost Costa stále trvá na tom, že kapitánovi plavbu 13. ledna tak blízko ostrova Giglio nenařídila. Nové nahrávky ale tvrzení kapitána a jeho obhájců spíše potvrzují. Kapitánova konverzace byla zaznamenána, když byl držen na policejní stanici v Orbetello.

Odtud zavolal příteli a svěřil se mu, že plavidlo opravdu opustil. Zopakoval rovněž, že mělčinu nezaznamenal jeho elektronický navigační systém.

Schettino je v klidu, vinu necítí

Vinu za nehodu, která zatím stála život nejméně 16 lidí, ale Schettino necítí. „Dopustil jsem se, dalo by se snad říct, neopatrnosti, ale v každém případě jsem si toho byl vědom. Všechno, co jsem udělal (po nárazu), bylo nanejvýš profesionální… To, co mě ctí, je, že jsme zachránili všechny, kromě tady těch (obětí). Byl jsem na místě a zachraňovali jsme lidi z moře, jsem klidný,“ podotkl.

„Už nevylezu na (žádnou) loď…, změním život, protože se mi to teď moc nelíbí,“ zakončil kapitán. Přepisy odposlechů zveřejnil deník Corriere della Sera.

Francesco Schettino
Zdroj: ČTK/AP/Alessandro La Rocca

Pátrání po dalších obětech ztroskotání italské výletní lodě Costa Concordia bylo od úterního večera po určitou dobu přerušeno kvůli nepříznivému počasí. Záchranné práce ale dnes pokračují. Potápěči podle německého deníku Bild bojují s nepříjemným hnilobným zápachem v útrobách plavidla, jež 13. ledna narazilo na útes u toskánského ostrova Giglio.  

Vše se teď připravuje na odčerpání paliva. Vypumpování paliva ze 17 nádrží lodi je klíčové, aby se zamezilo ekologické havárii. Dnes a zítra se připraví otvory do nádrží a potrubí. Nafta se bude zahřívat teplým vzduchem, protože zhoustla. Akce bude trvat týdny a začít by mohla už zítra.

Telefonát Vědunky Lunardi (zdroj: ČT24)