Soud zrušil i odsouzení dvou zaměstnanců Continental Airlines a jednoho představitele letecké civilní správy Francie, kteří byli podle soudu první instance za tragédii také odpovědní.
Z křídla letadla Continental Airlines, startujícího před havarovaným concordem, 25. července 2000 spadla na dráhu kovová lamela, jež se pak odrazila od kol concordu a prorazila letadlu palivovou nádrž. Následkem toho letoun začal hořet a zřítil se.
Zástupce rodin obětí Stéphane Gicquel:
„Cítíme se divně. Odvolací soud nám říká, že se staly chyby, ale jediným výsledkem je, že všechny zbavil obvinění.“
Lamela sama o sobě tragédii nezpůsobila
Nyní však odvolací soud ve Versailles dospěl k závěru, že nehodu sice způsobily okolnosti spojené s Continental Airlines, ale že tyto okolnosti nestačí k označení podílu na tragédii za trestný čin.
Americká společnost vždy vinu odmítala s tvrzením, že kousek železa o délce 40 centimetrů, který odpadl na startovací dráhu na letišti Roissy z jejího stroje DC-10, nemohl vyvolat takovou nehodu. Concorde podle ní začal hořet před kontaktem s lamelou. Za příčinu označila špatnou údržbu a přípravu concordů před jejich lety ze strany Air France.
Katastrofa vedla k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot. Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu „horních deseti tisíc“.
Sen o nadzvukovém létání stále žije
Neslavně skončil i jediný konkurent Concordu - sovětské TU-144. Během pěti let se zřítily hned dva stroje. Rusové proto model rychle stáhli z provozu. Letecké společnosti se přesto snu o nadzvukové dopravě cestujících nevzdávají.
„Požadavek je velmi jednoduchý. Musíme letět z Paříže, Bruselu nebo Londýna do Tokia za míň než tři hodiny,“ odhaduje vedoucí projektu EADS Guy Gallic.
Evropský koncern EADS loni představil model stroje pro 50 až 100 lidí, který by měl dosahovat rychlosti 4 800 kilometrů za hodinu. Do provozu ho firma chce uvést do roku 2050. Nadzvuková letadla pro 20 cestujících by pak měla brázdit nebe za deset let.
