Filmový postřeh: Pro Dívku je tíha změny pohlaví neúnosná

Beglickému snímku Lukase Dhonta Dívka se dostalo největších poct, v jaké může celovečerní debut doufat. Na festivalu v Cannes obdržel tři ceny a vynikající ohlasy ho přivedly i do Karlových Varů. O tématu změny pohlaví referuje bez příkras a nebývale silně.

Dívka se zaobírá příběhem šestnáctileté Lary, jež se dostává na důležitou životní křižovatku. S podporou otce může započít změnu pohlaví z mužského na ženské a zároveň pokračuje v náročných lekcích baletu v prestižní škole. Na vrcholu této snahy zjišťuje, jakou fyzickou i psychickou daň si takové nároky na jejím životě vybírají.

Režisér se ve své dlouhometrážní prvotině představuje jako bravurní realizátor, jenž se bez potíží vyhýbá klišé spjatých se zvoleným tématem. Změnu pohlaví nemá za morální boj jedince s předpojatou společností, ale za postupný proces, který je jen sám o sobě neskutečně zatěžující. Lařina tělesná schránka je uprostřed pozornosti – ať už se snaží působit plně žensky, nebo při baletních scénách, jež na ni kladou velké nároky.

Dhont stylem při tanci evokuje mnohé odstíny emocionálního stavu hrdinky, od radosti k absolutnímu vyčerpání. Zásluhy na dojmu má samozřejmě také představitel hlavní role Victor Polster, který v canneské sekci Un Certain Regard získal cenu za nejlepšího herce. Po uhrančivé kreaci se mu dá snadno předpovědět zářná herecká budoucnost.