Řidiči autobusů si stěžují na vedro za volantem. Dopravní podniky chybějící klimatizaci dokoupí

Náročnou práci mají v horkých dnech zejména řidiči autobusů. Řada měst včetně Karlových Varů nemá ve vozech klimatizaci, v Brně chlazení do vozů postupně dodávají a dopravní podniky plánují, že další klimatizované vozy koupí. Cestující a řidiči se ale větší změny dočkají až příští rok.

Video Události
video

Události: Klimatizace v MHD chybí, dopravní podniky ji postupně do vozů přidávají

Z devětapadesáti autobusů mají v Karlových Varech klimatizaci i pro cestující jen čtyři vozy. Jenže zatímco cestující po pár minutách jízdy vystoupí, řidiči si stěžují, že jejich klimatizace příliš nefunguje a ve službě se nedostanou ke studené vodě. V autobusu karlovarského dopravního podniku přitom může být kolem poledne až 45 stupňů Celsia. „Klimatizace až na mě nedofoukne,“ stěžuje si řidič Ladislav Rác. 

Další řidiči mimo záznam kamer přiznávají, že se nemají k dispozici studenou vodu. Podle ředitele dopravního podniku „to není tak úplně pravda“. „Pokud je teplota vyšší než 25 stupňů, tak jim vyplácíme 25 korun denně na pitný režim. Navíc mají k dispozici sifonovač,“ říká ředitel Lukáš Siřínek. Sifonovač ovšem podle řidičů nefunguje od listopadu.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Karlovarští řidiči autobusů bojují s horkem

Nový vůz s chladicím zařízením je podle Siřínka o 500 až 800 tisíc korun dražší než ten běžný.  I přesto ale podnik čtrnáct klimatizovaných autobusů do příštího léta pořídí. „V minulosti nebyly parametry nebo požadavky na to, aby se kupovaly autobusy s celovozovou klimatizací,“ vysvětluje současný nedostatek Siřínek.

Brno postupně klimatizaci přidává

V Brně jezdí klimatizovaných autobusů šest desítek. Zatímco v neklimatizovaném voze dosahuje teplota 35 stupňů, v tom chlazeném o devět méně. 

„Každý týden přidáme klimatizaci zhruba do dvou vozů. Do konce roku přidáme klimatizaci do dalších 56 vozů,“ slibuje mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová. Montování klimatizace trvá zhruba týden a podnik vyjde na téměř půl milionu korun.

Cestující ale leckdy účinek klimatizace snižují tím, že v autobusech otevírají okna. „Někteří kolegové okna i zamykají. Ale už se nám stalo, že lidé zámek utrhli,“ připomněl brněnský řidič Michal Půček.

Praha se pyšní chladnými tramvajemi

Dopravu v hlavním městě obstarává 109 klimatizovaných tramvají z více než osmi stovek vozů. Podle Aktuálně.cz pražský podnik nyní plánuje, že do budoucna by jich chlazení mělo mít 250. 

Všechny klimatizované tramvaje jsou řady 15T a mají žlutou čelní masku. Na kolejích se objevily poprvé před třemi lety a dopravní podnik vyšly na víc než devatenáct miliard korun. S klimatizací se přitom původně nepočítalo, podniku se nakonec ale podařilo ji pro část vozů vyjednat. Kdy dostanou klimatizaci i další tramvaje, zatím dopravní podnik neví.

Tramvaje 15T
Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek

V Praze přibývá také klimatizovanách autobusů, teď jich jezdí v metropoli 154 a dalších 190 autobusů se v ulicích objeví do konce roku 2019.