Armádní vrtulníky letecké záchranné služby i aviatické kluby a školy můžou dále zůstat na letišti v Líních. Umožnilo to ukončení jednání s automobilkou Volkswagen o výstavbě takzvané gigafactory. Jenže podle vlády existují i další investoři, se kterými o továrně na lithiové baterie stát jedná.
Co bude s letištěm v Líních? Zájem o prostor má armáda, ve hře je i průmyslová zóna
Ani po necelém týdnu od oznámení, že Volkswagen v nejbližší době v Evropě gigafactory stavět nebude, není na letišti v Líních klid. Premiér Petr Fiala (ODS) sice řekl, že vláda nemůže pozemek v Líních držet pro tento projekt, vzápětí ale ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) oznámil, že Česko jedná s pěti dalšími zájemci o výstavbu továrny na lithiové baterie v Česku.
Jenže tři plánují stavět menší továrny. Projekty dalších dvou firem by velikostně odpovídaly plánům Volkswagenu, jenže jedna z těchto společností rovnou oznámila, že v Líních stavět nebude. Zbývá tak jediná nabídka – od koho přesně přišla, ale vláda neupřesnila. Většinou mají zájem asijští investoři.
Ať už půjde o kohokoliv, postoj starosty k průmyslové zóně se nemění. „Pro nás je důležité, aby byla továrna nebo jakékoliv jiné využití v dostatečné vzdálenosti od naší zástavby. Asi ne všichni si uvědomují, že ještě není dobojováno,“ je přesvědčený starosta Líní Michal Gotthart (nestr.).
O areál se přitom už přihlásila armáda. „Nikdy jsme neřekli, že letiště v Líních nepotřebujeme. Jsme připraveni uskutečnit řadu záměrů, k nimž se toto letiště hodí, zejména díky své strategické poloze, která nám umožní plnit nové úkoly při posilování společné obrany NATO,“ uvedl náčelník generálního štábu Karel Řehka.
Nezájem Volkswagenu je pozitivní zprávou pro leteckou záchrannou službu, která si tak zatím náhradní základnu hledat nemusí. A stejně to vnímají i letci. Už několik let navíc pokračuje soud mezi ministerstvem obrany a nájemcem letiště. Resort se domáhá toho, aby se firma Planestation z letiště vystěhovala. Justice zatím vynesla nepravomocné rozsudky.