Kvůli nemocnosti i nedostatku řidičů nevyjely v Plzeňském kraji desítky autobusových spojů

Ve středu nevyjely desítky plánovaných spojů veřejné autobusové dopravy na Tachovsku, Domažlicku a v okrese Plzeň-sever. Firma Arriva, která linky provozuje, má problémy s nemocností i nedostatkem řidičů. S krajem i s plzeňským organizátorem veřejné dopravy POVED hledá řešení, které minimalizuje počty neodjetých spojů, řekl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Arrivu podle mluvčího Jana Holuba situace mrzí, nedostatek řidičů je dlouhodobý problém. Na vyčerpaném trhu práce je podle něj těžší nalákat nové zájemce.

K výpadkům v autobusové dopravě došlo v regionu už v pondělí. Na chybějící spoje upozornilo regionální vydání Mladé fronty DNES. „Stále evidujeme nevyjetí spojů v nižších desítkách, rozhodně ne 50 jako v pondělí. Jde o asi 1,5 procenta z celkové objednávky,“ řekl Pakandl.

Kraj už podruhé jednal s Arrivou, se kterou se dohodl na krocích, jež budou směřovat k okamžité redukci počtu nevyjetých spojů. Kraj v pondělí akceptoval, že dopravce může zajišťovat veřejnou obslužnost v regionu i vozidly, která nesplňují standard dohodnutý ve smlouvě. Tedy i vozy jiných dopravců, které nejsou označené logem a barvami kraje a nemají odbavovací strojky.

Arriva, která má s krajem od roku 2020 desetiletou smlouvu, sdělila, že ji situace mrzí, ale že se potýká s vyšší nemocností v kombinaci s dlouhodobým nedostatkem profesionálních řidičů. Těch podle mluvčího Jana Holuba nemá dost žádný dopravce a je to problém.

Firma láká nové řidiče, nepomáhají však ani benefity

Arriva spolupracuje s POVED a hledají možnosti, jak nemocné co nejdřív nahradit. „I přes platy, které teď opět navyšujeme, je kvůli vyčerpanému trhu práce těžší nalákat k volantům nové zájemce. Autoškolu a rozšíření řidičského průkazu zaplatíme. Řidiče lákáme i na nadstandardní benefity,“ řekl. Jmenoval třeba zvýhodněné tankování, bankovní účet a jeho vedení zdarma, pracovní ošacení nebo i příspěvky na nákup v lékárně, na sport a kulturu.

„Prioritou kraje je, aby cestující, který přijde na zastávku, byl odvezený z bodu A do bodu B, což firma akceptovala,“ uvedl Pakandl. Na středu firma zajistila subdodávky, například Autobusy Karlovy Vary, které jezdí na části linek na Tachovsku. Dlouhodobým řešením podle Pakandla je, že se Arriva snaží marketingem zvyšovat počty řidičů, organizují a platí jim autoškoly a zvyšují platy.

Kraj se s Arrivou domluvil, že do 14:00 předchozího dne firma informuje kraj a POVED, které spoje následující den nevyjedou. „POVED po 14:00 informuje starosty obcí, kteří to řeknou občanům, a ti se také mohou dívat na web Integrované dopravy Plzeňského kraje. A ráno už by se nemělo stát to, že by ještě něco dalšího nejelo,“ oznámil Pakandl.

Firmu čekají za neodjeté kilometry pokuty

Současná situace není podle šéfa odboru dopravy problémem kraje, ale dopravce. „Plzeňský kraj objednává, řádně hradí zálohové platby a dopravce neodvádí takovou službu, jakou by odvádět měl,“ uvedl. Za neodjeté kilometry kraj Arrivě neplatí a bude ji sankcionovat – může nárokovat až tisíc korun za neodjetý kilometr.

„Sankce se uplatňuje po kvartálech, případně letech, promlčecí doba je tři roky a není důvod to řešit ze dne na den,“ uvedl. Dodal, že by bylo dobré počkat na výsledek loňského sporu kraje s dopravcem, zda je tisíc korun moc. Městský soud v Plzni zatím nerozhodl.

Arriva argumentuje nemocností, odchody řidičů, které podle Pakandla souvisí s náročností práce, a nedaří se zcela a rychle realizovat nábor. „Dopravce se snaží situaci řešit. Jednoznačně konstatovali, že to je jejich problém, a řekli, jaká opatření k nápravě přijímají,“ dodal. Podle dohody z pondělí je Arriva předloží kraji a POVED do deseti dnů.