V Praze se v sobotu pro auta uzavřela část Smetanova nábřeží. Jízdní pruhy nahradily restaurační zahrádky a do budoucna by se k nim měly přidat i kulturní akce. Nápad má své příznivce i své odpůrce, neshodne se na něm ani vedení hlavního města s vedením první městské části.
Část Smetanova nábřeží se uzavřela pro auta a otevřela pro lidi
Smetanovo nábřeží patří k místům s nejhezčím výhledem na panorama Prahy, hlavní město by ho proto chtělo více využít na kulturní akce. Přibližně stometrový úsek mezi Národním divadlem a ústím Divadelní ulice tak lemují od páteční noci zátarasy. Za nimi vznikly předzahrádky.
Řidiči směřující do centra budou až do konce září objíždět Divadelní ulicí. Pro ty v opačném směru, kteří jedou od Karlových lázní, se nemění nic.
Zastánci: Zklidnění je třeba (využít)
Podle části vedení magistrátu nové uspořádání dopravní situaci v okolí ovlivní minimálně. „Samozřejmě že nikdo nemůže predikovat, jaká bude doprava, ale teď v tom jednom jízdním pruhu jezdí o polovinu méně aut, než jezdí v reálném provozu,“ uvádí například náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).
Podobná omezení podle něj ve svých centrech zavedla v reakci na koronavirovou krizi řada západních měst. Zklidnění nábřeží je navíc součástí strategických dokumentů i předchozích rozhodnutí města, například těch navázaných na zprovoznění tunelového komplexu Blanka, dodal náměstek.
Odpůrci: Jedněm omezení pomůže, druhým ublíží
Uzavření Smetanova nábřeží bylo také jedním z témat čtvrtečního jednání zastupitelstva. Diskuse trvala několik hodin. Se změnou nesouhlasila totiž nejen opozice, ale i část koalice.
„Nikdo nerozporuje, že se má na zkušební dobu uzavřít část nábřeží a využít ji pro turistický ruch, pro návštěvníky, pro Pražany, ale nemůže to být v chaosu, nemůže to být nevydiskutované,“ podělil se o své výhrady Jiří Pospíšil (TOP 09, Spojené síly pro Prahu).
„Nevidím v tom benefit ani koncepčnost. Pomůžeme pěti podnikatelům a zkomplikujeme život stovkám lidí, kteří bydlí v ulicích Karolíny Světlé nebo v Divadelní,“ připojuje námitky Patrik Nacher (ANO).
A proti je i Praha 1. Podle zastupitelů této městské části měla být tak zásadní změna pořádně projednána. „S uzavřením Smetanova nábřeží nesouhlasíme. Doprava se svede do čistě obytné zóny Starého Města. My si myslíme, že to není správné,“ prohlásil starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN).
Magistrát by měl podle usnesení zastupitelstva každý další krok ohledně Smetanova nábřeží s městkou částí konzultovat. Praha 1 chce zároveň dopravní situaci v místě hlídat.
Dlouhodobé omezení má své „pro“ i „proti“
Smetanovo nábřeží bylo loni na podzim více než dva týdny uzavřeno, paralelně platila i uzavírka na Malé Straně. Město podle tehdejších vyjádření chtělo paralelním uzavřením získat data k případnému dlouhodobému omezení dopravy na obou březích Vltavy.
O možném podobném omezení se v metropoli mluví již dlouho, podle zastánců do centra města a okolí řeky nepatří tranzitní doprava. Podle odpůrců nicméně není možné průjezd omezit před tím, než budou dokončeny oba pražské okruhy.