Portréty cyklu Životy pod rouškou mají svoji výstavu v parku uprostřed Opavy

Portréty z doby pandemie se představují na fotografiích uprostřed Opavy. Fotografové Ivo Žídek a Jan Langer svůj cyklus nazvali Životy pod rouškou. Nápad vznikl krátce po vyhlášení nouzového stavu. Na projektu se podílela Opavská kulturní organizace a Institut tvůrčí fotografie ve spolupráci se zpravodajským webem ČT24.

Fotografický soubor Životy pod rouškou zachycuje trápení i radosti Čechů v čase karantény, kdy všechny spojila rouška a stala se fenoménem současné doby. Právě rouška je společným jmenovatelem všech dvaatřiceti fotografií, na kterých mohou lidé najít třeba svého souseda, kolegu, člena rodiny nebo i sami sebe.

„Reagovali jsme na situaci, která nastala, zajímal nás ten fakt, že lidé nosí roušky a že je za pár týdnů nosit přestanou, a že to zůstane jako takový artefakt doby,“ řekl fotograf Ivo Žídek.

4 minuty
Výstava Životy pod rouškou v Opavě
Zdroj: ČT24

Portréty vznikly během deseti dnů. Nejdříve oslovili přátele a známé, pak dostávali další kontakty. „Chtěli jsme vybrat nějaké reprezentativní skupiny, které by ukázaly, jak to v té společnosti je, jak se cítí, jaké mají problémy,“ vysvětlil Ivo Žídek.

„V médiích jsme neustále viděli čísla nakažených a zemřelých a podobně, lidé v rouškách na ulicích, ale nikdo nevěděl, jak to na ty lidi dopadalo,“ doplnil fotograf Jan Langer.

Fotit lidi s rouškou je jiné

„Jde o velice netradiční a jedinečný projekt. Zejména z pohledu kreativity a náročnosti zpracování,“ řekl šéfredaktor on-line zpravodajství ČT24 Karel Tinl. Situace byla pro fotografy opravdu výjimečná. Lidi se zahalenou tváří nefotografují často.

„Opravdu ta práce očí byla jiná, než když se fotí kompletní portrét. Bylo to takové zvláštní. Na druhé straně mám pocit, že někteří lidé by se nenechali vyfotit, pokud by tu roušku neměli,“ řekl Ivo Žídek.

Učitelka, student, lékař, senior, každý z fotografovaných vyprávěl svůj malý příběh, který prožívá v nouzovém stavu. „Za těmito jednotlivými tvářemi se pod rouškami skrývají silné lidské příběhy, které se podařilo zachytit,“ řekl dramaturg a kurátor Opavské kulturní organizace Jan Kunze.

Krize může být příležitostí

Jednou z portrétovaných je i devadesátiletá paní Helena. Kvůli pandemii ale jubileum se svými blízkými, kteří žijí v zahraničí, oslavit nemohla. Roušku téměř nenosila. „Neměla potřebu vyjít ze své zahrady a trávila čas karantény ježděním na rotopedu a starostí o stromy a trávník,“ přiblížil Jan Langer.

„Každá nemoc, každá krize se v životě člověka může stát důležitou existenciální výzvou. Jde o to ji nepromarnit. Projekt Životy pod rouškou je dobrou zprávou, že krize může být zároveň příležitostí,“ řekl sociolog Jiří Siostrzonek.

Výstava na exteriérových panelech v Sadech Svobody před Obecním domem v Opavě potrvá do 5. července, vstup je zdarma.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...