Galerie: Brněnská tramvaj „Dřevák“
Zaměstnanci dílen musejí u historického tramvajového vozu opravit brzdy, převodovky, elektrickou část, vůz získá nový lak i dřevěné opláštění. „Snažíme se co nejvíce přiblížit původní podobě vozů. Jedním z nejnáročnějších úkolů je vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Musíme dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva, povrchová úprava. Vycházíme z dobových fotografií,“ vysvětlil vedoucí programu retrovozů Jiří Černý.
Pak bude „Dřevák“ připraven vyrazit do ulic. Kdy se s ním cestující svezou, zatím není jasné. „Dopravní podnik zvažuje termín spuštění provozu historické tramvaje nejen s ohledem na situaci okolo nemoci COVID-19, ale i s ohledem na peníze,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Svezení historickým vozem stojí stejně
Historické linky obvykle jezdí od června do září. Kromě tramvaje, která pendluje o víkendech mezi Mendlovým náměstím a Komenského náměstím, jezdí i trolejbus na lince H24 mezi Mendlovým náměstím a Vozovnou Komín. Platí v nich běžný tarif a lidé s předplatní jízdenkou nemusí platit žádné jízdné navíc, podnik tak hradí provozní náklady z rozpočtu. A ten je teď kvůli dramaticky nižší poptávce v problémech, každý den brněnský městský dopravce tratí miliony korun proti běžné situaci.
„Budeme muset přijmout opatření na snížení obrovských ztrát, které nám vznikají. Vše budeme konzultovat s vedením města,“ řekl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Podnik sbírku retrovozů stále rozšiřuje
Vozů pro historické jízdy má podnik aktuálně dvanáct a postupně sbírku rozšiřuje. Vzhledem k současné situaci a výpadku příjmů je však možné, že obnova půjde pomalejším tempem. „Dřevák“ je vůz z roku 1943, který vyrobila Královopolská strojírna, jezdil v pravidelném provozu do roku 1971. Ročně najede kolem 2000 kilometrů a kromě provozu na historické lince je tradičním účastníkem Dnů dopravní nostalgie a lze si jej pronajímat i na komerční jízdy.