Rekonstruovaný Negrelliho viadukt ukáže, co unese. Začínají jeho testy před otevřením

Tříletá oprava Negrelliho viaduktu je téměř u konce a začínají jeho zatěžkávací zkoušky. Měly by ukázat, co konstrukce udrží. Experti z Kloknerova ústavu se zaměří na úseky mostu na pravém Vltavském břehu od Masarykova nádraží po Sokolovskou ulici, zvláště se budou zabývat přemostěním Křižíkovy ulice. Zkoušky potrvají do neděle.

Negrelliho viadukt
Zdroj: ČT24 Autor: Milan Dolejší

Správa železnic rozdělila test chování opravených částí Negrelliho viaduktu na pravém vltavském břehu do tří částí. První z nich je oblouk od Masarykova nádraží ke Křižíkově ulici, druhou přemostění Křižíkovy a třetí úsek mezi Křižíkovou a Sokolovskou.

Zátěžové zkoušky by podle správy měly ukázat „spolehlivost nosné konstrukce z hlediska mezního stavu použitelnosti“. Na mostní objekty přijede dva až šest 62tunových vozíků a experti z Kloknerova ústavu ČVUT budou sledovat, jak na jejich průjezd zareagují ocelové nosníky, spáry a sednutí spodní stavby.

Rekonstrukce samotného mostu je nyní již hotová, vlaky se na něj ale vrátí až za dva měsíce – provoz by měl začít 1. června. Dělníci ještě musí položit kabely, zapojit zabezpečovací zařízení a dokončit trakční vedení.

Oprava Negrelliho viaduktu začala v roce 2017, vlaky na něm přestaly jezdit počátkem července. Spoje, které po něm jezdívaly z Masarykova nádraží směrem na Kralupy, byly odkloněny přes Balabenku, zatímco vlaky ve směru do Kladna začínají až za řekou v Holešovicích na zastávce Bubny-Vltavská.

Poté, co se viadukt vlakům opět otevře, bude jich po něm moci jezdit více. Rekonstrukce historického přemostění Vltavy zároveň považuje Správa železnic za první etapu modernizace trati Praha–Kladno, jejíž součástí má být i stavba odbočky na Letiště Václava Havla. 

Negrelliho viadukt je druhým nejstarším stojícím pražským mostem přes Vltavu. Vede z Karlína do Holešovic. Vznikl v roce 1850 jako součást tratě Praha–Podmokly (a dále do Drážďan), otevřen byl 1. června, tedy rovných 170 let předtím, než se na něj vlaky vrátí. S 1100 metry byl Negrelliho viadukt několik desetiletí nejdelším mostem v Evropě.

Ačkoli je památkově chráněn, nedochoval se most v původní podobě. Již v 70. letech 19. století byl k němu přistaven karlínský spojovací viadukt, který umožňuje přímou jízdu od Buben směrem k Libni. Ve 20. století nahradily jeho původní kamenné oblouky nové betonové konstrukce nad Křižíkovou ulicí a Bubenským nábřežím, vzhled mostu také změnila elektrizace trati v roce 1962.