Praha chce kvůli Blance žalovat dodavatele kabelů – ČKD DIZ

Praha – Hlavní město podá žalobu na firmu ČKD Praha DIZ, která dodávala technologii do tunelu Blanka. Firma dodala i kabely, které nevydržely přívalový déšť. Kvůli tomu bylo znovu odloženo otevření tunelu – výměna kabelů prý potrvá až osm měsíců a zřejmě bude stát stovky milionů. Praha ale tyto opravy platit nechce. Firma ČKD DIZ ovšem vinu za vzniklou situaci odmítá.

Praha si chce podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) nechat prověřit způsob, jakým žalobu podat. Návrh dalšího postupu má být hotov v příštím týdnu. „Je to první krok k tomu, aby si s námi naši dodavatelé přestali hrát na schovávanou, což nám připadá, že se nyní děje,“ řekl Dolínek. Firma zatím postup města nechtěla jakkoliv komentovat. „Do doby, než obdržíme ze strany města nějaké vyjádření, tak se k tomu nechceme vyjadřovat,“ uvedl mluvčí Karel Samec.  

Firma ČKD DIZ je dodavatelem technologické části tunelu Blanka, tedy i kabelů, které poničil před necelými dvěma roky přívalový déšť. Kabely bude muset dodavatel vyměnit. Minulý týden firma informovala, že to bude trvat nejméně osm měsíců. Zároveň dnes zopakovala, že situaci nezpůsobila. Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Kdo za nastalou situaci může, není jasné. Město se zatím s dodavateli neshodlo na tom, kdo je za problém zodpovědný.  

„Náš postoj je pořád konzistentní a měnit jej nebudeme. ČKD Praha DIZ veškeré své dodávky řešila zcela v souladu s projektem a zadáním objednatele. Na rizika bylo upozorňováno opakovaně, což doložíme jednotlivými zápisy z kontrolních dnů včetně návrhů možných řešení, které jsme nad rámec svých povinností předkládali,“ uvedl na počátku března mluvčí firmy Karel Samec.  

Praha netuší, kdy se otevře tunel Blanka (zdroj: ČT24)

Metrostav nabízí, že převezme kompletní odpovědnost

Stavební firma Metrostav nabídla pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka včetně technologické části, kterou zajišťuje ČKD Praha DIZ. V dopise primátorce Adrianě Krnáčové to uvedl předseda představenstva Metrostavu Jiří Bělohlav. „Naše firma je okamžitě připravena zahájit s hlavním městem Prahou jednání o převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení celého projektu Blanka včetně technologické časti. Jsem si jist, že v úzké spolupráci dokážeme oživit toto krásné dílo v rozumném termínu,“ uvedl Bělohlav.  

ČDK DIZ ovšem tuto nabídku dnes označila za naivní. Podle ní Metrostav nabídkou pomoci zakrývá vlastní chyby a neschopnost předat Praze dílo v požadované kvalitě. Podle ČKD je nejprve potřeba předat stavební část ve stanovené kvalitě, a to se dosud nestalo. „Na nezištného mesiáše, který i přes své zjevné potíže chce řešit i to, co mu nepřináleží, proto nevěříme,“ uvedl generální ředitel ČKD Praha DIZ Robert Wolf. „Na základě včerejšího vyjádření předsedy představenstva společnosti Metrostav se nemůžeme zbavit dojmu, že se stárnoucí doyen snaží naivní nabídkou zachránit potápějící se loď,“ dodal. Náměstek primátorky Dolínek k tomu dodal, že se poradí s právníky, zda se touto nabídkou může město vůbec zabývat. 

Do tunelu Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jsou v nich vedeny. V té době totiž ještě nebyly dokončeny a plně funkční vodotěsné poklopy na chodnících.  

Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničené kabely magistrát platit nehodlá. Primátorka minulý týden v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily“ a mluvila o „zločinném spolčení“.   

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Tunel Blanka je součástí městského okruhu, navazuje na Strahovský tunel.

Jak šel čas s Blankou