Konec přímých autobusů Dačice–Brno. Vysočina nechce sama platit linku, která vede přes tři kraje

V sobotu v podvečer naposledy odjedou z brněnské Zvonařky a z dačického autobusového nádraží autobusy linky, která obě města spojuje. S nedělní změnou jízdních řádu linka zanikne. O zachování unikátní linky, která prochází územím tří krajů, přitom lidé žádali peticí, argumentovali, že linkou Dačice–Brno jezdí nejen studenti do škol, ale také senioři do brněnské nemocnice. Rozhodnutí bylo na vysočinském krajském úřadu, který linku držel při životě.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Petr Švancara

Autobusy na lince číslo 340801 z Dačic do Brna brázdí silnice na území Jihočeského kraje, Vysočiny a Jihomoravského kraje a na trase obsluhují až 22 obcí. V posledních letech ale její provoz závisel jen na Kraji Vysočina.

Podle krajského úřadu tomu tak bylo posledních pět let. Jihočeský ani Jihomoravský kraj se na financování autobusů podle Pavla Bartoše z krajského úřadu Vysočiny nepodílely a ani teď nemají zájem linku provozovat.

Přestupujte, jeďte vlakem, radí kraj. Trvá to dlouho, stěžují si cestující

Vysočina jako částečnou náhradu zřídila linku Jemnice–Třebíč, která obslouží některé obce staré linky s tím, že kdo cestuje do Brna, může pokračovat vlakem. Z Dačic potom začne v neděli jezdit více vlaků do Jihlavy, kde rovněž bude přestup ve směru na Brno.

Podle obyvatel obcí ale nová cesta z Dačic do Brna potrvá déle. Situaci se rozhodli řešit také starostové, kteří usilují o jednání s Krajským úřadem Vysočiny. Podle starostky Hrotovic Hany Škodové by se měla schůzka starostů a hejtmana kraje konat v pondělí 16. prosince.

Protestní petice

Pro záchranu přímé linky Dačice–Brno podepsalo pět stovek obyvatel z dvaadvaceti obcí na její trase petici. Připravila ji Hana Vlčková z Hrotovic, která je přesvědčená o tom, že je tato autobusová linka pro kraj důležitá.

„Původně jsem nečekala, že by ta petice mohla mít takový ohlas, chtěla jsem jen upozornit na to, že ta linka jezdila několik let a byla plně využívána nejen studenty, ale taky důchodci a dalšími lidmi, kteří s ní jezdí například do Brna do nemocnice,“ upozornila Vlčková. Dodala, že Hrotovicím doporučení, aby lidé jezdili s přestupem vlakem, není nic platné.

„My už teď ani nemáme přímé spojení s naším krajským městem Jihlavou a teď bychom měli do Brna jezdit vlakem, ale nejbližší vlakové nádraží je vzdálené 20 kilometrů. Podle nového jízdního řádu by tam měl jet autobus, ale jen třikrát denně a každý nemá prostředky na to, aby mohl na nejbližší nádraží dojet například autem,“ řekla autorka petice.

Senioři do nemocnice, studenti do školy

To, že se jedná o skutečný problém zejména pro seniory, potvrdil také místostarosta Jemnice Zdeněk Hošek: „Pro důchodce je to nepřijatelné, protože po příjezdu na vlakové nádraží do Brna budou nuceni využít ještě hromadnou dopravu, než se někam dostanou.“

Podpisů u petice zřejmě ještě přibude. Další starostové obcí a měst na trase rušené linky také nejsou spokojeni s novým plánem dopravy, proto se přidávají „Ano, připojujeme se, vystavili jsme petiční archy, které se chystáme odeslat na Krajský Úřad Vysočina,“ uvedl starosta Moravských Budějovic Vlastimil Bařinka.

K petici se připojili i v Dačicích. „Máme spoustu studentů, kteří jezdí do Brna, takže každá zrušená linka je pro nás komplikace,“ vysvětlil starosta Karel Macků a dodává, že i oni jako mikroregion Dačice se připojují k ostatním a usilují o jednání s krajem.