Konec přímých autobusů Dačice–Brno. Vysočina nechce sama platit linku, která vede přes tři kraje

V sobotu v podvečer naposledy odjedou z brněnské Zvonařky a z dačického autobusového nádraží autobusy linky, která obě města spojuje. S nedělní změnou jízdních řádu linka zanikne. O zachování unikátní linky, která prochází územím tří krajů, přitom lidé žádali peticí, argumentovali, že linkou Dačice–Brno jezdí nejen studenti do škol, ale také senioři do brněnské nemocnice. Rozhodnutí bylo na vysočinském krajském úřadu, který linku držel při životě.

Autobusy na lince číslo 340801 z Dačic do Brna brázdí silnice na území Jihočeského kraje, Vysočiny a Jihomoravského kraje a na trase obsluhují až 22 obcí. V posledních letech ale její provoz závisel jen na Kraji Vysočina.

Podle krajského úřadu tomu tak bylo posledních pět let. Jihočeský ani Jihomoravský kraj se na financování autobusů podle Pavla Bartoše z krajského úřadu Vysočiny nepodílely a ani teď nemají zájem linku provozovat.

Přestupujte, jeďte vlakem, radí kraj. Trvá to dlouho, stěžují si cestující

Vysočina jako částečnou náhradu zřídila linku Jemnice–Třebíč, která obslouží některé obce staré linky s tím, že kdo cestuje do Brna, může pokračovat vlakem. Z Dačic potom začne v neděli jezdit více vlaků do Jihlavy, kde rovněž bude přestup ve směru na Brno.

Podle obyvatel obcí ale nová cesta z Dačic do Brna potrvá déle. Situaci se rozhodli řešit také starostové, kteří usilují o jednání s Krajským úřadem Vysočiny. Podle starostky Hrotovic Hany Škodové by se měla schůzka starostů a hejtmana kraje konat v pondělí 16. prosince.

Protestní petice

Pro záchranu přímé linky Dačice–Brno podepsalo pět stovek obyvatel z dvaadvaceti obcí na její trase petici. Připravila ji Hana Vlčková z Hrotovic, která je přesvědčená o tom, že je tato autobusová linka pro kraj důležitá.

„Původně jsem nečekala, že by ta petice mohla mít takový ohlas, chtěla jsem jen upozornit na to, že ta linka jezdila několik let a byla plně využívána nejen studenty, ale taky důchodci a dalšími lidmi, kteří s ní jezdí například do Brna do nemocnice,“ upozornila Vlčková. Dodala, že Hrotovicím doporučení, aby lidé jezdili s přestupem vlakem, není nic platné.

„My už teď ani nemáme přímé spojení s naším krajským městem Jihlavou a teď bychom měli do Brna jezdit vlakem, ale nejbližší vlakové nádraží je vzdálené 20 kilometrů. Podle nového jízdního řádu by tam měl jet autobus, ale jen třikrát denně a každý nemá prostředky na to, aby mohl na nejbližší nádraží dojet například autem,“ řekla autorka petice.

Senioři do nemocnice, studenti do školy

To, že se jedná o skutečný problém zejména pro seniory, potvrdil také místostarosta Jemnice Zdeněk Hošek: „Pro důchodce je to nepřijatelné, protože po příjezdu na vlakové nádraží do Brna budou nuceni využít ještě hromadnou dopravu, než se někam dostanou.“

Podpisů u petice zřejmě ještě přibude. Další starostové obcí a měst na trase rušené linky také nejsou spokojeni s novým plánem dopravy, proto se přidávají „Ano, připojujeme se, vystavili jsme petiční archy, které se chystáme odeslat na Krajský Úřad Vysočina,“ uvedl starosta Moravských Budějovic Vlastimil Bařinka.

K petici se připojili i v Dačicích. „Máme spoustu studentů, kteří jezdí do Brna, takže každá zrušená linka je pro nás komplikace,“ vysvětlil starosta Karel Macků a dodává, že i oni jako mikroregion Dačice se připojují k ostatním a usilují o jednání s krajem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 mminutami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 43 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 53 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...