Královéhradecký kraj se nedohodl s BusLine na provozu autobusů u Jičína a Hořic

3 minuty
Události v regionech: Hejtmanství se zatím nepodařilo dosáhnout dohody se všemi dopravci, kteří vypověděli smlouvy
Zdroj: ČT24

Pro část svých autobusových linek nemá Královéhradecký kraj od dubna dopravce. Poté, co mu osm společností vypovědělo smlouvy, začal s nimi vyjednávat o nových. Manažeři firmy BusLine, která jezdí především v okolí Jičína a Hořic, odešli z jednání bez dohody – cenová nabídka kraje byla pro ně příliš nízká. Podle kraje ale bude jednání ještě pokračovat.

Královéhradecký kraj na počátku února oznámil, že mu osm z jedenácti dopravců, kterým platí za zajištění provozu na autobusových linkách v regionu, vypovědělo smlouvu. Kdyby s nimi kraj nedohodl nové, přestali by jezdit na počátku dubna. Firmy chtěly přidat, argumentovaly, že po nařízeném růstu mezd řidičů je pro ně provoz prodělečný.

„Mzdy řidičů za poslední dva roky stouply zhruba o 25 procent a v letošním roce porostou o dalších deset procent. Z našich rezerv a za stávajících podmínek jsme nebyli schopni tyto náklady uhradit,“ uvedl ředitel Arrivy Východní Čechy Jindřich Poláček.

Vyjednávání, která probíhají od pondělí, přinesla předběžné dohody se sedmi z osmi dopravců, kteří smlouvy vypověděli. Zprvu se zdálo, že bude vše spíše formalita, zástupci jedné firmy za druhou odcházeli z krajského úřadu s předběžnými dohodami o dalším provozu. V případě krajské pobočky společnosti BusLine ale kraj se svojí nabídkou neuspěl. Firma žádala 43 korun, postupně sice slevila na 38 korun za kilometr, níže však ne. Kraj však nabízel maximálně 34 korun 56 haléřů za každý ujetý kilometr.

„Firmy by si měly umět říci o odpovídající částky, které je nebudou dostávat do nějakých sociálních nepokojů, do nějaké finanční nouze a tak dále. A aby byly schopné zakázku plnit po celou tu dobu trvání,“ komentoval požadavky vedení královéhradecké BusLine předseda odborů mateřské firmy ze Semil Jiří Kuchynka.

Společnost BusLine KHK jezdí především na Jičínsku a v okolí Hořic, v obou městech zajišťuje také MHD. Pro kraj zajišťuje asi 12 procent linek a za rok najezdí 2,3 milionu kilometrů. Kraj zatím neohlásil žádný scénář pro případ, že by dohodu s ní skutečně nevyjednal. S BusLine chce ještě mluvit, podle hejtmanova náměstka pro dopravu Martina Červíčka (ODS) bude jednání pokračovat příští pondělí.

Smlouvy, které dopravci vypověděli, s nimi kraj uzavřel v roce 2016. Původně si chtělo hejtmantsví firmy vybrat v otevřené soutěži, tu však zrušil antimonopolní úřad. Kraj sice vypsal nový tendr, jeho vítězové ale začnou jezdit nejdříve v příštím roce. Do té doby by měly platit kontrakty, které nyní kraj s dopravci domlouvá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 1 hhodinou

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 10 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...