Trať do Poruby bude později, než se čekalo. Někteří Ostravané jsou ale stále proti

3 minuty
Stavba nové trati se odkládá
Zdroj: ČT24

Stavba nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě se odkládá. Na pracovním semináři to zástupcům dotčených městských obvodů oznámil primátor města spolu s investiční náměstkyní. Stavba není připravena tak, aby město dosáhlo na dotaci EU. Vedení magistrátu o ni chce zažádat až v dalším programovém období 2021–2027.

Trať měla vést z Pustkovce ke Globusu. Z původních čtyř variant, kudy by tramvaj mezi Porubou a Pustkovcem mohla jezdit, je ve hře zhruba tříkilometrová trať, která by měla vést od křižovatky od Slovanu k obchodnímu centru Duha a dál nahoru směrem ke Globusu. Na tu by se pak měla napojit trať z ulice Bedřicha Nikodéma. Začít jezdit se podle primátora Tomáše Macury (ANO) mohlo už v roce 2023, teď však magistrát celý proces odkládá.

„V této chvíli se nedá říct, že bychom nebyli schopni termíny splnit, pokud bychom EIA (studie o vlivu stavby na životní prostředí, pozn. red.) dostali  ještě v rozumném čase. Nicméně už se dostáváme do takových lhůt, že bychom v podstatě museli samotnou stavbu velmi zkracovat a nebylo by to v době výstavby úplně efektivní a komfortní pro občany,“ vysvětluje náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová (ANO).

Pustkovec prosazuje trolejbus

Informace o odkladu potěšila vedení městského obvodu Pustkovce, které na zastupitelstvu proti projektu tramvajové trati už devětkrát vyjádřilo nesouhlasné stanovisko. „Tramvajová trať zabere určitě víc místa, auta dostanou menší prostor, než měla doteď. I integrovaný záchraný systém bude mít problém, když se někde vytvoří kolona. Daleko šetrnější by byly trolejbusy, které by zabraly méně místa a komunikace a zeleně by neubylo,“ tvrdí starosta Pustkovce Stanislav Pyš (ČSSD).

Radnice obvodu Poruba původně navrhovala trať po ulici Opavská. Současný projekt má podle některých zastupitelů spoustu nedostatků, jako je například chybějící výkup pozemků nebo přepracované vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

„Jedno z rizik je, jestli budou vypsané peníze, jestli peníze dostaneme. Další riziko je, jak se bude vyvíjet ekonomika. To znamená, jestli nebudou nějaké škrty, za tři roky mohou technologie postoupit někam úplně jinam a můžeme tady mít elektromobilitu. Rizik je tam tolik, že si nemyslím, že by se nám to za nějakých x let povedlo,“ myslí si zastupitel Poruby Martin Drastich (Ostravak).

Petice, která proti výstavbě trati vznikla, má už přes čtyři tisíce podpisů. Podle sdružení občanů, které na jejím základě vzniklo, je prodloužení tramvajové trati v této oblasti nepotřebné a zbytečně by narušilo klidné prostředí rozhraní Pustkovce a Poruby. „Jako jiné a mnohem důležitější priority vnímáme například napojení Poruby do centra severním spojem nebo dokončení prodloužené Rudné,“ říká zastupitelka Pustkovce Barbora Holušová (Občané pro Pustkovec).

O dotaci na výstavbu tramvajové trati chce magistrát požádat v dalším programovém období. Začít stavět by se pak podle náměstkyně pro investice Bajgarové mohlo v roce 2021 nebo 2022.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 59 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...