Odhalení černí pasažéři v ostravské MHD výrazně ušetří. Podmínkou je rychlá koupě roční jízdenky za 3999 korun

Černí pasažéři, které přistihnou revizoři Dopravního podniku Ostrava (DPO), budou moci od Nového roku zaplatit jen třetinu pokuty, pokud si koupí celoroční jízdenku. V pátek to potvrdil generální ředitel společnosti Daniel Morys.

Pokuta v plné výši činí v ostravské MHD 1500 korun, celoroční jízdenka stojí 3999 korun. Bude-li chtít černý pasažér ušetřit, musí si celoroční kupon koupit do sedmi dnů od přistižení. Ceny dlouhodobých ani krátkodobých jízdenek DPO v příštím roce měnit nebude.

Chceme dále deklarovat tak jako v minulém období, že normální je platit. Z toho důvodu cestujícím, kterým se to třeba náhodou stane, nebo jakoukoliv chybu může udělat každý, chceme říct, že když si koupí roční dlouhodobý kupon, tak nebude mít pokutu v plné výši.
Daniel Morys
generální ředitel Dopravního podniku Ostrava

V loňském roce dopravní podnik vyhlásil amnestii, při níž černým pasažérům, kteří si koupili roční jízdenku, pokuty odpustil. Této možnosti využilo okolo 1000 lidí. „Získali jsme další tisícovku cestujících, kteří s námi určitě jezdili celý rok, protože jinak by si asi nekupovali roční kupon,“ řekl ředitel DPO. Jde podle něj o důležitý krok ke zlepšení kultury v cestování.

Zvýší se počet asistentů přepravy

„My jsme tady od toho, abychom vozili lidi, ne abychom vymáhali pohledávky. Určitě naším cílem není honit černé pasažéry, ale naopak bychom byli rádi, aby pro lidi i díky dneska velmi oblíbenému odbavení bankovní kartou bylo platit normální, jednoduché a úplně přirozené,“ řekl Morys.

Ke zlepšení kultury cestování v Ostravě má přispět i zvýšení počtu asistentů přepravy, kteří pomáhají cestujícím, ale také například vykazují lidi bez platné jízdenky. Místo nynějších zhruba 40 jich bude téměř 60.

Asistenty přepravy DPO zavedl loni v dubnu a reakce veřejnosti na ně jsou podle ředitele veskrze pozitivní. „Víme, kde je lidé chtějí ve větší míře, na tato místa se zaměřujeme,“ řekl Morys. Podnik loni evidoval více než půl milionu nezaplacených pokut u téměř 75 000 cestujících v celkové výši skoro 700 milionů korun. V letech 2012 až 2017 přitom podíl uhrazených pokut představoval zhruba 19 procent celkového objemu.

Loni v listopadu se DPO proto ještě více zaměřil na boj s černými pasažéry, kteří v městské hromadné dopravě cestují bez platného jízdního dokladu. Zahájil tehdy kampaň s kontroverzním názvem „Už to nevidíme černě“.

Z černých pasažérů se platící cestující stali v Praze

Pražský dopravní podnik podobnou akci spojenou se snížením pokuty v případě koupě ročního kuponu spustil již loni. Pokuta za jízdu načerno v Praze je 1500 korun. Pokud ji pokutovaný zaplatí na místě, nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně DPP, snižuje se na 800 korun. Od loňského října navíc platí akce, že černý pasažér má možnost pokutu snížit na 400 korun, pokud si koupí roční kupon za 3650 korun a s ním a zápisem od revizora přijde do pěti dnů na doplatkovou pokladnu.

Pokuta za půlku předčila naše očekávání. Věděli jsme, že pro část cestujících bude atraktivní mít pokutu jen za 400 korun, když si zároveň koupí roční kupon, ale že jich bude tolik, to nikdo nečekal.
Martin Gillar
ředitel Dopravního podniku Praha

Za prvních devět měsíců letošního roku rozdali revizoři v pražské městské hromadné dopravě ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 25 705 pokut méně, celkem 186 414. Naopak o 23 163 lidí více si koupilo roční kupon na MHD. Ke snížení podle vedení pražského dopravního podniku a hlavního města přispěla mimo jiné akce pokuta za půlku, které využilo 4539 cestujících.

Za prvních devět měsíců letošního roku uložili v metropoli revizoři cestujícím bez jízdenky 186 414 pokut, v roce 2017 to bylo za stejné období 212 119 a o rok dříve 231 442 pokut.