Silnic bez středové dělicí čáry přibude. Týká se to těch, které jsou nebezpečně úzké

3 minuty
Silnice bez středové čáry
Zdroj: ČT24

Frekventovaná silnice z Olomouce do příměstské části Chomoutov dostala během minulého měsíce nový povrch. Jenže kvůli tomu, že není dostatečně široká, zůstane bez středové čáry.

Linkový autobus směřující z Chomoutova do Olomouce na konci obce v mírné zatáčce přejížděl koly přes plnou středovou čáru. Porušoval tak pravidla silničního provozu, a to i když jeho šofér neměl na výběr – na cestu se jednoduše „nevešel“.

A tak podle zjištění redaktorky České televize Moniky Fleischmannové dál na silnici až do Olomouce nově již středové značení chybí. Cesta je totiž příliš úzká – měří 6,5 metru. Ideálně by to mělo být více než sedm.

Týká se to i jedné ze zatáček, v níž dříve kvůli plné dělicí čáře platil zákaz předjíždění. Ten už ale teď platit nebude. Rozhodl o tom kraj po diskusi s experty a silničáři. Takových cest bez středového značení nyní na Olomoucku má přibývat.

Nevyhovuje silnice normám? Řešením je zrušit středovou linku

„Kde je plná čára, tam se nesmí předjíždět, nesmím ji přesahovat ani obrysem vozidla. Je to velice problematické pro řidiče autobusu, pro větší vozidla,“ sdělil koordinátor BESIPu Miroslav Charouz, podle něhož norma na užší komunikace pamatuje tím, že doporučuje použít takzvané vodicí čáry.

Proto jediné čáry na opraveném úseku vedoucím do Olomouce jsou u krajnice. Ty by pro řidiče ve tmě nebo v mlze měly být směrodatné. Právě řidiči si však na novou úpravu u Chomoutova stěžují. Experti z kraje jim ale vzkazují, že si na nové cesty bez středových čar musí zvykat.

Všichni účastníci silničního provozu jsou povinni držet se při pravém okraji vozovky. Vyvracíme zažitý omyl, že středová čára v mlze vede.
František Pěruška
vedoucí oddělení silničního hospodářství Olomouckého kraje

Silnic s novým značením je ale víc. Například na úseku z Velké Bystřice do Lošova by nyní rovněž měly být jen vodicí čáry u krajnice. Podle vedoucího oddělení silničního hospodářství Olomouckého kraje Františka Pěrušky si šoféři budou muset na takové komunikace s vyznačenými krajními čarami bez prostřední postupně zvykat.

„V případě, že komunikace je naplánovaná na rekonstrukci, případně opravu obrusných vrstev, dojde k vyznačení dopravního značení v souladu s platnou legislativou,“ dodává.

V příštím roce by tak mohlo jít o průtah Litovlí nebo silnice ze Žerotína do Šternberku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 5 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 5 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 12 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 15 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 17 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 19 hhodinami
Načítání...