V centru Brna začne v sobotu fungovat rezidentní parkování. Modrá čára bude jen pro místní

Už v sobotu odstartuje v Brně systém rezidentního parkování. V ulicích přibyly modré čáry na silnicích a třináct parkovacích automatů. Vrcholí registrace obyvatel do systému. Řada lidí ale naráží na problémy; třeba ti, kteří v centru bydlí v podnájmu a nedostali povolení. Chybí zatím také slibovaná parkoviště P+R pro mimobrněnské obyvatele.

Do centra Brna se dostanou autem jen ti, kteří tam mají trvalé bydliště a splnili všechny podmínky registrace. Lidé, kteří bydlí v podnájmu, povolení v kontaktním centru nedostali. „Ani mi neporadili, co mám dělat,“ postěžoval si nájemník.

„Některé věci nejsou řešené systémově. Napadá mě, jak budou řešit parkování například hudební kapely, když budou chtít hrát v některém klubu v centru,“ řekl opoziční zastupitel Oliver Pospíšil (ČSSD).

Konkrétních situací je celá řada. I proto chce radnice v prvních týdnech shromažďovat připomínky řidičů. „Myslím si, že za čtvrt roku bychom mohli podle toho, jaké budou připomínky, přistoupit k úpravě pravidel,“ řekl náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

Lidé, kteří přijíždějí do centra, budou moci parkovat v parkovacích domech, kterých je v nejbližším okolí pět, nebo ve vzdálenějších ulicích, kde přibylo třináct nových automatů. O víkendu se v návštěvnických zónách za parkování platit ještě nebude, plný režim nastane až v pondělí.

Nové automaty přibyly v Benešově ulici nebo Za divadlem. Za hodinu zaplatí návštěvníci čtyřicet korun a budou moci platit kartou. „Řidič přijede, zadá registrační značku vozidla, požadovanou dobu parkování a zaplatí,“ vysvětlila mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Politické hnutí Brno+ kritizuje mimo jiné výjimku, kterou na vjezd a parkování dostali provozovatelé carsharingu – tedy ti, kteří své auto „sdílejí“ s více lidmi. „Za celý rok zaplatí za jedno vozidlo pouhých tisíc korun, což činí za parkování v modrých zónách směšné tři koruny na vozidlo a celý den. Nebude pro ně platit zákaz vjezdu do ulic centra,“ uvedl předseda hnutí Robert Kotzian. Toto zvýhodnění považuje za diskriminační vůči rodinám, jejichž členové také mezi sebou sdílejí auto. „Jde o přirozený carsharing, který se však žádného zvýhodnění nedočká,“ podotkl Kotzian.

Pravidla pro rezidenty a návštěvníky vysvětluje Barbora Měchurová (zdroj: ČT24)

V Brně je zatím jen jedno P+R parkoviště

Se zavedením rezidentního parkování měly podle původních plánů vzniknout i záchytná parkoviště. Dojíždějící by nemuseli jet autem až do centra a platit v drahých parkovacích domech, zaparkovali by na okraji města a zbytek cesty dojeli hromadnou dopravou.

Jenže „park and ride“ parkoviště v Brně zatím chybějí. Funguje pouze jedno v sousedství ústředního hřbitova. Slouží pro řidiče, kteří přijíždějí převážně od jihu. I když většinu míst zabírají zaměstnanci okolních firem. Ve směru od Svitav, od Prahy ani od Bratislavy žádné parkoviště v režimu P+R zatím není.

Situace se může ještě zhoršit se zaváděním rezidentního parkování do dalších brněnských čtvrtí. Proto chce město vybudovat dalších pět záchytných parkovišť. V Líšni už by mělo fungovat na konci letošního roku. V Králově Poli, v Šumavské ulici nebo v Bohunicích jsou pouze v plánu. Kdy vzniknou a kolik bude jejich zřízení stát, zatím radní nevědí.