S auty je náměstí hezčí. Zelenou perlu pronesl poslanec Váňa

Antiekologickou cenu Ropák roku 2016 dostal ministr dopravy Dan Ťok (ANO).  A cenu Zelená perla za antiekologický výrok získal sociálnědemokratický poslanec Roman Váňa. Tomu se nelíbilo zrušení parkoviště pro automobily na Malostranském náměstí.

Poslanec Váňa dostal Zelenou perlu za svůj výrok ohledně parkoviště na Malostranském náměstí. „S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské,“ uvedl Váňa.

Poslanec tvrdí, že výrok o autech na pražském Malostranském náměstí byl vytržen z kontextu. Na tom, že náměstí je nyní ošklivé, ale trvá. Nepodařilo se podle něj využít potenciál lokality. „Obávám se, že si tu cenu nezasloužím, protože ten výrok je vytržený z kontextu a žije vlastním mediálním životem,“ řekl Váňa.

Porovnával jsem dva obrázky, řekl politik

Uvedl, že v textu, ze kterého byla věta vytržena, porovnával dvě architektonické studie, na jedné byl současný stav s auty a lidmi, na druhé betonové prázdno. „Výrok se vztahoval k porovnání těch dvou obrázků, nic víc,“ dodal.

Dan Ťok se Ropákem stal mimo jiné kvůli tomu, že jeho resort opět zablokoval zařazení lokality Louky u Přelouče do evropské soustavy chráněných území NATURA 2000.

Ťoka ocenění pobavilo. „Jestli jsem získal Ropáka za to, že nechci speciální režim ochrany pro modrásky u Přelouče, které navíc náš resort pomohl přesunout podle požadavků ekologů na náhradní místo, kde spokojeně žijí stejně jako v řadě jiných lokalit, pak jsem s cenou ještě spokojenější,“ napsal ministr ČTK.

Odpovědnost i za dálnici D8

Podle ekologů má Ťok odpovědnost také za povolení ročního zkušebního provozu na dálnici D8 Lovosice–Řehlovice v Chráněné krajinné oblasti České středohoří a rovněž za předložení návrhu na jednání vlády neprovádět nové hodnocení vlivů u několika účelově vybraných dopravních staveb.

Antiekologickou cenu Ropák roku 2015 dostal loni stejně jako o rok předtím tehdejší ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD). Ropákem se stal kvůli tomu, že se mu podařilo prosadit prolomení územních limitů těžby hnědého uhlí v lomu Bílina.

Cenu Zelená perla 2015 za antiekologický výrok získal prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý za komentář ke studii o jaderné elektrárně Dukovany.

  • Anketa Ropák:
  • 2007 - Jiří Hodač (ODS), náměstek ministra dopravy, za údajné vyhrožování občanským sdružením žalobami a za přístup k budování kontroverzních silnic a dálnic.
  • 2008 - Pavel Bém (ODS), pražský primátor, mj. za prosazování stavby mrakodrapů na pankrácké pláni a výstavby rychlostní silnice R1 přes obytnou část Suchdol.
  • 2009 - Vladimír Tošovský (nestraník), ministr průmyslu a obchodu, za návrh energetické koncepce, který zahrnoval prolomení limitů těžby uhlí.
  • 2010 - Pavel Drobil (ODS), ministr životního prostředí, mj. za snahu oslabit pravomoci a význam ministerstva životního prostředí.
  • 2011 - Jan Stráský, ředitel Správy NP a CHKO Šumava, mj. za diskreditaci poslání parku v očích veřejnosti, které se podle organizace Děti Země dopustil.
  • 2012 - Tomáš Chalupa (ODS), ministr životního prostředí, mj. za návrh zákona o Národním parku Šumava, za nečinnost ve vymezování chráněných území NATURA 2000 nebo podporu výstavby dvou jaderných bloků v Jaderné elektrárně Temelín.
  • 2013 - Prezident Miloš Zeman za podporu výstavby plavebního kanálu Dunaj–Odra–Labe.
  • 2014 - Jan Mládek (ČSSD), ministr průmyslu a obchodu, za jeho energetickou koncepci a snahu prolomit limity těžby hnědého uhlí na Mostecku.
  • 2015 - Jan Mládek (ČSSD), ministr průmyslu a obchodu, za to, že se mu podařilo prosadit prolomení územních limitů těžby hnědého uhlí v lomu Bílina. Prosadil také státní energetickou koncepci, která stojí na jaderné energii, na těžbě hnědého uhlí a je v ní prý malý důraz na obnovitelné zdroje.
  • 2016 - Dan Ťok (za ANO), ministr dopravy, mj. za to, že jeho resort opět zablokoval zařazení lokality Louky u Přelouče do evropské soustavy chráněných území NATURA 2000.
  • Anketa Zelená perla:
  • 2007 - Václav Klaus, prezident ČR: „Žádné ničení planety nevidím, nikdy v životě jsem neviděl a nemyslím, že nějaký vážný a rozumný člověk by to mohl říci.“ (Hospodářské noviny/7. února 2007)
  • 2008 - Jaroslav Mencl, poradce předsedy dopravní komise Plzeňského kraje: „My v současné době připravujeme vznik občanského sdružení pod názvem Stromy zabíjejí, protože lidí, kteří skončili svůj život na stromech, neustále přibývá.“ (ČRo1/14. ledna 2008)
  • 2009 - Pavel Kouda (ČSSD), náměstek hejtmanky Ústeckého kraje: „Prostě jsem pro prolomení limitů, aby se ta kultura tady trošičku zvedla.“ (Aktuálně.cz/22. října 2009)
  • 2010 - Pavel Drobil (ODS), ministr životního prostředí: „Unie by měla přehodnotit svůj vztah k jádru. Bez toho, že jadernou energii prohlásíme za čistý, obnovitelný zdroj, nemáme šanci splnit 20procentní cíl podílu těchto zdrojů na výrobě elektrické energie, který si Evropa vytyčila.“ (Hospodářské noviny/13. září 2010)
  • 2011 - Jan Stráský, ředitel Správy NP a CHKO Šumava: „Zákon je dodržován tím, že bude neustále porušován, ale jeho porušování bude kryto jím umožněnými výjimkami.“ (www.denik.cz/červenec 2011)
  • 2012 - Ladislav Jakl, tajemník bývalého prezidenta Václava Klause: „A nevěřte cyklomaniakům, že kolo je pokrok, že kolo je čistota a zdraví. Čuchněte k jejich propocenému triku a budete mít jasno, kdo tu zamořuje vzduch. Pachem i hloupými argumenty. Cyklistiku není třeba podporovat, ale naopak zakázat.“ (jakl.blog.idnes.cz/27. prosince 2012)
  • 2013 - Andrej Babiš (ANO), ministr financí, majitel společnosti Agrofert: „My se jednou asi z té demokracie poděláme, všichni. Jak jinak totiž vysvětlit to, že se tu k dálnici vyjadřuje jezevec, ekologický terorista a taky každý starosta chce mít výjezd…“ (www.parlamentnilisty.cz./11. května 2013)
  • 2014 - Miloš Zeman, prezident ČR: „Jako prezident udělám vše pro to, aby zločiny ekologických nebo zelených fanatiků dále nepokračovaly.“ (www.denik.cz/17. května 2014)
  • 2015 - Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR: „Vždycky je to poměrně složité interpretovat podobné studie a výsledky, ale tato skutečně ukazuje, že Třebíčsko a celá jižní část Vysočiny by velmi významně ekonomicky a dlouhodobě utrpěla, pokud by se Dukovany měly odstavovat nebo nerozšiřovat. Jakkoli jsou ta současná čísla na vodě, což autoři přiznávají, tak jejich závěr je nezpochybnitelný.“ (Odpověď na otázku Třebíčského deníku, zda by se ukončením jaderné elektrárny Dukovany zvýšila nezaměstnanost na Třebíčsku.)
  • 2016 - Roman Váňa (ČSSD), poslanec: „S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské.“ (O úmyslu Prahy zrušit na Malostranském náměstí parkoviště; Hospodářské noviny/16. února 2016)