Potomek německého starosty Šafova usmiřuje, dějinám navzdory

Šafov – Před sedmdesáti lety přišel o domov, přesto nezahořkl. Johann Mang, kterého s rodinou čekal po válce odsun z rodného Šafova, se dodnes vrací na Moravu. Jeho otec byl v Šafově posledním starostou před nástupem Adolfa Hitlera k moci, později o post přišel, protože pomáhal místním Židům. Pětaosmdesátiletý Johann Mang zavzpomínal i před kamerou České televize.

„Bývala tady výborná studna, známá tím, že měla skvělou vodu. Lidé sem často chodili,“ vzpomíná Johann Mang v místech, kde v Šafově stával jeho rodný dům. Dnes už z domu zbyly jen stáje. Johann Mang přišel na svět v roce 1931 v německé rodině v českém pohraničí. Jeho otec byl posledním starostou Šafova předtím, než nastoupil k moci Adolf Hitler. O post v čele obce přišel, protože pomáhal místním Židům.

I přesto stihl rodinu Mangových, stejně jako ostatní Němce na českém území, po válce odsun. V červnu 1945 měli jen pár minut na sbalení nejnutnějších věcí. Když opouštěli svůj dům, za rohem už stáli ti, kdo je měli ve vysídlené obci nahradit. „Byla to absolutní beznaděj, věděli jsme, že zpátky nemůžeme. Měli jsme s sebou babičku, která skoro nemohla chodit, skoro nic jsme neměli. Dlouho jsem to tady nazýval cestou slzí,“ dodal Mang.

Později skončil v Německu, kde se oženil a založil rodinu. Na Šafov ale nezapomněl. Od devadesátých let se tam pravidelně vrací. I když návraty nebyly lehké. „Nám jako dětem bylo všechno německé prezentováno jako zlé, nebezpečné a podezřelé. Když sem na jaře 1990 poprvé přijeli vysídlení Němci, bylo vidět, že spousta lidí zůstala zavřená doma. Báli se, že se sem chtějí vrátit a získat zpátky své domy. Byl tu cítit strach,“ vzpomíná kněz a přítel Johanna Manga Vojtěch Vlastimil Protivínský.

Johannu Mangovi se ale brzy podařilo získat důvěru místních. Nepřijel dělat další křivdy, ale usmířit se. „Nikdy ve svém srdci nechoval hořkost nebo nenávist vůči Čechům, mnohokrát opakoval, že to byl důsledek války, kterou vyprovokovali Němci. Snažil se o usmíření a místní velmi rychle pochopili, že to je člověk, s nímž je možné hovořit,“ dodal Protivínský.

Johann Mang nepřivezl do Šafova jen gesta usmíření, ale snaží se i pomáhat. V Německu třeba zorganizoval sbírku na opravu vitráží místního kostela, kde byl sám jako dítě pokřtěn. „Jako malý jsem se chtěl stát knězem,“ vysvětlil Mang. Z jeho iniciativy byly také upraveny hroby německých rodin na místním hřbitově.

„Dnes bych tady klidně mohl žít v nějakém novém domě, ale mnozí by to nedokázali. Nemohli by udělat ten krok k porozumění, už se nechtějí vracet, nechtějí na to vzpomínat,“ říká Mang. Na smíření dnes pětaosmdesátiletý Johann Mang pracuje i v Německu, kde pravidelně pořádá setkání českých rodáků. Právě tam vznikají i plány na další cesty do Šafova.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...