Oprava mostu v Brodě se protáhla, penále může být milionové

Havlíčkův Brod - Téměř devět měsíců trvala oprava mostu přes řeku Sázavu v centru Havlíčkova Brodu a stejně stavební firma z Brna nestihla vše, co slíbila. Teď už je jasné, že město i kraj budou po firmě požadovat za nedodržení termínu dostavby penále. Podle smlouvy může jít až o několik milionů korun. Navíc sporné jsou i dokončovací práce v mrazu.

Na mostě u kostela sv. Kateřiny, který byl v havarijním stavu, dělníci začali pracovat v dubnu 2012. Uzavřena tak musela být jedna z nejvytíženějších silnic ve městě. Oprava 150 let starého mostu měla být hotová na konci října. Ještě dva dny před termínem se ale na mostě stále pracovalo. Úředníci už tehdy kritizovali postup stavební firmy. „Ve smlouvě máme uzavřenou sankci, která je 15 tisíc za každý den z prodlení díla,“ uvedl tehdy Milan Beneš, vedoucí odboru rozvoje města, Havlíčkův Brod.

Na mostě ještě dnes probíhají poslední úpravy a dodělávky. Termíny se podle firmy prodloužily kvůli nepředvídatelným problémům. „Ta rekonstrukce je tak rozsáhlá a složitá, že některé věci se tady odehrávaly vůbec poprvé v republice,“ řekl Pavel Jankůj, ředitel SDS Exmost Brno.

Reportáž Blanky Poulové (zdroj: ČT24)

Kritika se snáší na stavební firmu ze strany města i kraje. Nelíbí se jim také dodělávky v mrazu. „Chumelilo, pokládali podkladní vrstvy, obalovna zamrzala. Ve středu dávali obrusy vrchní vrstvy, někde to tam rozehřívali teplou vodou,“ uvedl Libor Joukl (ČSSD), náměstek pro dopravu, Kraj Vysočina. „Vytvořili jsme takové směsi, které by měly být odolné,“ uvedl Pavel Jankůj, ředitel, SDS Exmost Brno. 

Most převzalo město jako provizorní. „Současný stav, který není dobrý, jde plně na vrub zhotovitele,“ uvedl Libor Honzárek (TOP 09), místostarosta Havlíčkova Brodu. Jestli bude potřeba na jaře povrch silnice vyfrézovat a opravit, bude jasné až po zkoumání kvality asfaltu a podloží. Poprvé se řidiči po nově opraveném mostu projedou zítra. Vedlejší ulice ale dál zůstávají uzavřené. S jejich opravou se začne na jaře.