Spotřebiče designéra Lachmana byly v každé domácnosti. „Král žehliček“ proslavil výrobky ETA

S domácími elektrospotřebiči, pod jejichž designem byl podepsán Stanislav Lachman, se setkala drtivá většina obyvatel někdejšího Československa. Ačkoliv jeho výrobky znal téměř každý, jeho samotného znal málokdo. Designér, rovněž přezdívaný „král žehliček“, působil jako průmyslový výtvarník v podnicích Kovotechna Praha a především Elektro-Praga Hlinsko, dnešní společnosti ETA. Autor například proslulého vysavače ETA Jupiter se zasloužil o kvalitní design československých elektrospotřebičů a svými zkušenostmi se prosadil i v oboru zpracování plastů. Od jeho narození uplyne v sobotu 16. října rovné století.

Když měl Lachman v roce 2001 výstavu svých výrobků v pražském Národním technickém muzeu, řada návštěvníků byla překvapena, že jejich domácím spotřebičům dal podobu jeden konkrétní člověk.

I pro autora samotného byly jejich reakce zadostiučiněním. „Já si vážím především toho, když mi návštěvníci výstavy napsali do knihy hostů: Pane Lachman, už třetí generaci máme tenhle robot, a všechno nám pořád udělá. Tak to je pro mě metál nad metály! Potřesení rukou od pana ministra kultury mě zas až tak moc nezajímá,“ řekl později v jednom z rozhovorů.

První zakázkou designéra byl železniční vůz pro Stalina

Lachman se narodil 16. října 1921 v Kladně. Za druhé světové války byl totálně nasazený v Německu, koncem čtyřicátých let vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (VŠUP). Jeho profesní dráhu odstartovala v roce 1949 neobvyklá zakázka. Ještě jako student spolupracoval s profesory VŠUP na návrhu interiéru železničního salonního vozu, který vyráběla Tatra Smíchov jako dar k sedmdesátinám sovětského diktátora Josifa Stalina.

V dalších letech se však už věnoval designu značně odlišných předmětů. Spolu s dalšími výtvarníky navrhoval mixéry, trouby, vysavače, holicí strojky či fény. Tým vymýšlel rovněž obaly, reklamní letáky, stál i u zrodu prvních reklamních fotografií elektrických spotřebičů. Přestože předměty vznikaly v určité materiálové i technologické nouzi, sklízely uznání i v zahraničí.

Montáž spotřebičů po zavedení práce na pásech v Elektro-Praga (později ETA) v roce 1962 v Hlinsku
Zdroj: Jan Tachezy/ČTK

Po reorganizaci podniku se stal návrhářem Elektropragy Hlinsko, pozdější firmy ETA. Jeho oddělení přišlo s nápadem označovat výrobky i jinak než jen číslem, vysavače tak například dostávaly jména podle planet. Právě archetypální vzhled vysavače ETA 402 Jupiter byl zařazen do prestižního seznamu sta ikon českého designu.

Sám Lachman si velmi cenil dnes už klasického krémového vysoušeče vlasů, který se vyráběl od padesátých až do osmdesátých let. „Ale myslím, že můj největší počin byla kosodélníková žehlička ETA 211, té jsem věnoval spoustu práce,“ zhodnotil svoji práci z odstupem.

Zmíněná žehlička byla zajímavá svým kosodélníkovým tvarem se dvěma špičkami, díky nimž nebylo nutné ji při žehlení otáčet. Inovativní design se však neujal a většina československých domácností setrvala u typických žehliček s černou rukojetí. Samozřejmě navržených rovněž Lachmanem.

Stanislav Lachman s kosodélníkovou žehličkou ETA 212 z roku 1965
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Slavný design neznámého designéra

Zatímco jeho výrobky brali lidé každý den do ruky, jméno autora zůstávalo neznámé, stejně jako fakt, že slavné spotřebiče pochází z jedné hlavy. Lachmana objevila až zakladatelka sbírky průmyslového designu Národního technického muzea Jana Pauly v polovině desvadesátých let. Jeho vyprávění se jí však zpočátku nechtělo věřit, a tak se designéra zeptala, zda jej může nějak doložit. 

„A vzápětí před námi na stovkách černobílých fotografií a barevných diapozitivů, desítkách výkresů a několika zachovalých modelech začala doslova defilovat historie československých spotřebičů, zejména elektrických. Počínaje vysavači z padesátých let a konče prvním kávovarem značky ETA nebo vysavačem, který měl téměř každý, kdo si u nás v osmdesátých letech zařizoval domácnost,“ popsali Jiří Hulák a Kristina Šemberová v knize ETA v životě našich domácností.

Miliontým vysavačem vyrobeným v Hlinsku byl Lachmanem navržený Jupiter
Zdroj: Jovan Dezort/ČTK

Na veřejnosti nejspíš zaznělo jméno průmyslového návrháře poprvé až v roce 1997, kdy společnost, tehdy se již potýkající s porevolučními konkurenčními tlaky, vyhlásila designerskou soutěž. Plného uznání se mu ale dostalo však až na zmiňované výstavě Národního technického muzea v roce 2001.

„Novináři, kteří měli zpočátku problém Lachmanovo jméno nezkomolit, se po prohlídce výstavy o jeho osobu doslova prali. Dosud anonymní designér se takřka okamžitě stal hvězdou první velikosti,“ popsali Hulák s Šemberovou. „Pan ETA“ či „Josef Lada českého designu“, jak jej označovali novináři, byl před kamerami a tisíci diváků nefalšovaně dojatý. 

Hegemon na poli spotřebičů ukončil výrobu ve svém největším areálu v roce 2011

Samotné značce se však v té době příliš nedařilo. Několikrát změnila majitele, omezovala se výroba a propouštěli zaměstnanci. Provoz ukončila ETA v hlineckém areálu v roce 2011. Zhruba rok poté Stanislav Lachman, který dal značce tvář, odešel ve věku nedožitých 90 let z tohoto světa. 

Během svého života vytvořil na 1200 návrhů. Akademie designu ČR jej v roce 2007 zařadila do síně slávy Czech Grand Design za celoživotní dílo a přínos v oblasti českého průmyslového designu. Do své smrti žil v Jablonci nad Nisou s manželkou Marií. Ke stému výročí jeho narozenin mu letos v září v Muzeu Blanenska připravili výstavu jeho výrobků, kterou si návštěvníci mohou prohlédnout do poloviny ledna.

Stanislav Lachman byl v roce 2007 uveden do síně slávy Czech Grand Design
Zdroj: ČTK/Fotobanka ČTK/Tomáš Holcbecher

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Stavěl načerno, pak mu vadil hluk z hřiště. Soud se muže nezastal

Odvolací soud v Pardubicích zamítl žalobu Miloše Holečka na město Pardubice. Podnikatel, který si před lety bez stavebního povolení postavil vilu u parku Na Špici a pak ji jen díky vstřícnosti zastupitelů s obtížemi zlegalizoval, se domáhal toho, aby město zamezilo hluku ze sousedního hřiště, který ho údajně obtěžuje a působí jemu a manželce zdravotní obtíže. Okresní soud jeho žalobě vyhověl, pardubická pobočka krajského soudu ale měla opačný názor. Verdikt je pravomocný.
9. 6. 2025

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
7. 6. 2025

Tragické nehodě vlaku v Pardubicích by už nyní dokázal zabránit systém ETCS

Policie ani Drážní inspekce stále neuzavřely případ tragické srážky vlaků v Pardubicích. Od neštěstí, při kterém zemřely čtyři ženy a sedmadvacet lidí se zranilo, uplynul rok. U nehody zasahovaly desítky záchranářů. Souprava dopravce RegioJet se střetla s nákladním vlakem, když strojvedoucí rychlíku projel návěstidlo na červenou. Zabezpečovací systém tehdy na trati fungoval jen zčásti. Dnes už by se na železničním uzlu Pardubice podle Správy železnic podobná událost nemohla stát díky fungujícímu systému ETCS.
5. 6. 2025

Ministerstvo chce rozšířit síť kvalitních cyklotras mezi městy i obcemi

Ministerstvo pro místní rozvoj chce rozšířit síť kvalitních a bezpečných cyklotras mezi městy a obcemi. Samosprávám v tom má pomoci nová metodika a také evropské peníze. Na infrastrukturu pro cyklodopravu jde z evropských fondů téměř sedm miliard korun. Zhruba dvě stě kilometrů cyklostezek a cyklotras se díky této podpoře právě staví nebo modernizuje. Resort navíc přispívá také na lepší značení tras. Cyklisté se aktuálně po nové stezce projedou v Bohumíně. Otevřela se symbolicky právě nyní 3. června na Světový den jízdního kola.
3. 6. 2025

Bez křiklavých poutačů. Hradec Králové zakročí proti vizuálnímu smogu

Hradec Králové chce začít během letošního roku kultivovat veřejný prostor. Prezentace má být nově jednotná, bez křiklavých poutačů a nevkusných reklam. Radnice proto nechala vytvořit manuál dobré praxe reklamy, který by měl být pro podnikatele v městských prostorách závazný, ostatní by ho měli brát jako doporučení.
2. 6. 2025

Plánovaná megahala rozděluje Pardubice, ambice se střetává s obavami

V Pardubicích by měla v příštích letech vyrůst největší hokejová hala na světě, která má pojmout víc než dvaadvacet tisíc lidí. Zatímco investor má ambiciózní plány, město je opatrnější. Zastupitel Filip Sedlák (Naše Pardubice) se obává, že se nezvýší jen turistický ruch, ale především dopravní zátěž. Zástupce investorského týmu Pavel Poulíček v Událostech, komentářích moderovaných Barborou Kroužkovou oponoval, že i s tím projekt počítá.
29. 5. 2025

Pacienti si stěžovali na chování chirurga, v nemocnici v Ústí nad Orlicí končí

Lékař Ondřej Veselý po opakovaných stížnostech pacientů na hrubé chování opouští nemocnici v Ústí nad Orlicí. Podle vedení zdravotnického zařízení odchází dohodou. Na přístup Veselého upozornil i hudebník Tomáš Polák ze skupiny O5 a Radeček. Lékař přitom podle nemocnice patří mezi schopné chirurgy a nahradit ho nebude lehké.
28. 5. 2025

V Pardubicích chystají stavbu největší hokejové arény, dle kritiků není potřeba

V Pardubicích začaly přípravy na stavbu největší hokejové arény na světě, stát by měla deset a půl miliardy korun. Za projektem, o který se dělí tři investoři, stojí miliardář a většinový majitel klubu Dynamo Pardubice Petr Dědek. Ten se ve městě „proslavil“ i tím, že zde postavil načerno logistický sklad za sto milionů korun. Tentokrát prý bude všechno podle pravidel. Kritici ale upozorňují i na to, že na město je projekt příliš velký a český hokej ho nepotřebuje. O kauze pro Reportéry ČT natáčel Tomáš Vlach.
27. 5. 2025
Načítání...