Česko by podle Sobotky mělo více regulovat mediální trh

Praha – Česko by do budoucna mělo více regulovat mediální trh, aby se nestalo, že ho celý bude ovládat jen jeden dominantní hráč. Limity by mohly být stanoveny například procentuálním podílem na mediálním trhu, uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) po setkání se zástupci Evropské vysílací unie (EBU). V Praze totiž probíhá valné shromáždění EBU - o budoucím rozvoji médií jednají až do pátku skoro dvě stovky představitelů nejvyššího vedení veřejnoprávních vysílatelů z pětašedesáti zemí Evropy.

„To, co asi do budoucna budeme muset řešit z hlediska naší mediální legislativy, je otázka určitého křížení vlastnictví, tak abychom tady v České republice neumožnili vytvoření nějakého monopolu na vlastnictví médií. A tady je potřeba, abychom se inspirovali ve vyspělých zemích a zavedli do naší legislativy určité pojistky,“ je přesvědčen Sobotka.

Jako příklad uvedl regulaci hospodářské soutěže, kde se jinak pohlíží na subjekt, který má pět procent na trhu, a jinak na subjekt, který ovládá 60 procent. „Takže, já si myslím, že bychom obdobné regulace mohli zavést i v mediální oblasti. To znamená, aby tady byla jistá bariéra, která by bránila tomu, aby například jedna firma nebo dvě firmy totálně ovládly mediální prostředí v České republice,“ uvedl. 

Současného ministra financí Andreje Babiše (ANO), který vlastní například celostátní deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny, by se ale omezení dotknout nemuselo. „Já myslím, že dva celostátní deníky se do toho ještě vejdou,“ poznamenal Sobotka.

Podle generálního ředitele ČT Petra Dvořáka je Česko v oblasti médií veřejné služby na mezinárodním poli stále viditelnější, mimo jiné kvůli změnám ve struktuře vlastnictví mediálního trhu nebo otázkám spojenými se změnou mediálních zákonů. „Podobným výzvám jako my totiž čelí takřka všechny stanice v Evropě a ty, které je ještě nevyřešily, se budou muset dříve či později nějak postavit k tomu, že je nutné tradiční definici veřejnoprávních médií alespoň částečně aktualizovat,“ poznamenal Dvořák.  

Podobně mluvil i premiér Bohuslav Sobotka: „Co pro mě bylo zajímavé slyšet, je, že Česká televize i Český rozhlas jsou inspirací pro řadu médií – třeba způsob, jakým ČT obstála v procesu digitalizace – to je něco, co řada evropských veřejnoprávních médií má teprve před sebou.“ 

Nezastupitelnou roli veřejnoprávních médií vnímá šéf Českého rozhlasu Peter Duhan, který za jeden z hlavních úkolů v současnosti považuje rozvoj digitálního rozhlasu. „Pouze digitalizací může dojít k dalšímu obohacení služeb pro posluchače, zejména o multimediální obsahy, a zvýšení kvality vysílání. K tomu je ovšem nutné přijmout příslušnou legislativu a zejména stanovit datum vypnutí analogového signálu,“ dodal s tím, že jednou ze záruk zdravého rozvoje médií veřejné služby je jejich členství a působení v EBU.  

Valné shromáždění Evropské vysílací unie sdružuje generální ředitele veřejnoprávních médií a je nejvyšším rozhodovacím orgánem EBU. Jeho úkolem je stanovovat celkovou strategii společného rozvoje a postupné zavádění cílů shrnutých v dokumentu Vize 2020. Ty mají přispět například k propojení veřejnoprávního vysílání s multimediálním obsahem, rozvoji programu a vývoji nových platforem ke komunikaci s diváky a posluchači.