Podle deníku Die Welt má být smyslem show najít „nové, neopotřebované nositele naděje v politice“. ZDF koupila práva na tento televizní formát od mezinárodní mediální společnosti Distraction. Show nyní běží například na Ukrajině či v Británii, kde ji uvádí BBC. Zájem prý mají i televizní společnosti ze Španělska a Jihoafrické republiky.
Poprvé soutěž loni vysílala kanadská veřejnoprávní televize CBC pod názvem Canada's Next Great Prime Minister (Příští velký premiér) a letos v březnu do programu zařadila její druhou řadu.
Mladí lidé ve věku od 18 do 25 let se nejdříve obracejí na „voliče“ prostřednictvím pětiminutových šotů. Porota z nich vybírá 25 nejlepších, přičemž hlavní důraz klade na originální myšlenky a přesvědčivý přednes. Například v Kanadě porotu tvoří čtyři bývalí premiéři.
V semifinále se kandidáti ocitají v křížové palbě otázek, které mají prověřit jejich znalosti o současném dění i politické přesvědčení. Vyvrcholením soutěže je dvouhodinová pódiová diskuse, jíž se účastní čtyři nejlepší. O vítězi, který obdrží finanční prémii, rozhodují diváci ve studiu.
Zatím nebylo oznámeno, jak se bude německá mutace soutěže jmenovat, ani kdy ji televize nasadí. Je prý ale vyloučeno, že by šlo o doslovný překlad názvu původního formátu. Pojem „vůdce“ má totiž v Německu negativní konotace, neboť se jím nechal titulovat Adolf Hitler.