Zástupci bulváru nepřikládají petici proti jejich činnosti velkou váhu

Praha - Autoři petice Vzkaz bulváru a výzva kolegům, která vychází jako příloha Lidových novin, kritizují nevkus, vulgaritu, polopravdy, bezohlednost ke zraněným lidským citům či neúctu ke smrti. Praktiky Blesku, Aha!, Šípu, Pestrého světa, Rytmu života a dalších periodik označují Marek Vašut a Michal Viewegh za novinářský hyenismus. Signatáři petice odmítají být ztotožňováni s těmi, kteří bulváru vycházejí vstříc a kolaborují s ním. Zástupci bulvárních médií přijímají tuto akci spíše s lhostejností. Že by informovali lživě, odmítají. Právě „práce bulvárních novinářů“ bylo hlavním tématem pořadu Média a svět, který odvysílal zpravodajský kanál ČT24 v neděli 10. května.

Iniciátoři petice si nepředstavují, že by se dočkali výrazné reakce ze strany vedení bulvárních deníků, ale odmítají nadále přihlížet tomu, jak se anonymně a beztrestně špiní jména slavných. Zároveň vyzývají své kolegy, aby odporným praktikám bulváru zamezili. „Chceme, aby jim nevolali, kam jedou na dovolenou, nedávali jim fotky, nedávali jim rozhovory. Chápu to jako výraz solidarity s kolegy, kteří jsou bulvárem skandalizováni,“ tvrdí spisovatel Michal Viewegh. O boji s bulvárem ví své například Libuše Šafránková a Josef Abrahám. Dnes už zaniklý deník Super o nich napsal, že jejich vztah je plný žárlivosti, alkoholu a nevěry. Fotograf byl odsouzen k osmiměsíční podmínce s odkladem na dva roky.

Viewegh kvůli pomluvě vysoudil pokutu dvě stě tisíc. Podle něj to však není žádný trest. „To je částka, které se vydavatel bulváru, pan Pavlovský, směje a směje se právem, protože jenom jeho náklady na televizní reklamu činily 130 milionů korun,“ upozorňuje Viewegh.

Viewegh se domnívá, že bulvární média jsou stejná jako v zahraničí. Hlavní rozdíl vidí v právním posuzování stavu. Podle českého spisovatele se známé osobnosti v cizině alespoň občas dovolají u soudu nápravy, tedy dostatečně vysokého odškodného. „David Beckham například vysoudil v přepočtu asi milion korun pouze za to, že bulvár otiskl fotky jeho dětí. Takový případ pak působí jako potřebný precedens i prevence. U nás je tohle přesně naopak,“ řekl Viewegh. Spisovatel nevidí mezi bulvárními periodiky výrazné rozdíly, veškerá média tohoto typu označuje za „svinstvo“.

Zástupci bulvárních médií nepřikládají petici velkou váhu

„Vzhledem k tomu, že většina protestujících jsou herci, až na pana Viewegha, i když ten, pokud vím, si taky někde zahrál, považuji to spíš za teatrální gesto,“ řekl šéfredaktor deníku Aha! František Nachtigall. „Dalo by se polemizovat o tom, kdo koho potřebuje a nepotřebuje, podle mého názoru to jsou spojené nádoby,“ myslí si jednatel Bauer Media Jaromír Skopalík.

Jaromír Skopalík:

„I když se obě strany vždycky nemilují, žijí spolu, protože si uvědomují, že spolu žít musí.“

Skopalík se brání nařknutím, že by jeho vydavatelství podávalo záměrně lživé informace. Bulvár by podle něj měl být ostrý, peprný, drzý, měl by jít do hloubky. Přitom by neměl být lživý. „Žádná kauza nemůže být vymyšlená od stolu. V týmu může být někdo, kdo si něco vymyslí. Pokud se to stalo nebo jsme to odhalili, tak jsme naprosto nekompromisní a ten člověk tady nemá co dělat,“ uvedl.

Šéfredaktor časopisu Marketing & Média Daniel Köppl konstatuje, že člověk spory s bulvárem vyhrát nemůže. „Média mají vždy poslední slovo. Spory jsou většinou zbytečné a nikam nevedou,“ uvedl Köppl.

Spisovatel při rozhovoru pro ČT 30. září 2008
Zdroj: ČT24