Jeden z nejslavnějších a nejprodávanějších parfémů na světě Chanel No.5 slaví sto let. Módní přípravek, který voní mýdlem, citrony, květy třešní nebo jinými květinami, představila 5. května 1921 legendární francouzská módní návrhářka Coco Chanelová. Tržby z jeho prodeje přitom přesahují 100 milionů dolarů ročně.
Chanel No.5 slaví sto let. Jeho vůni tvoří přes 80 složek, některé se sbírají za východu slunce
Svěží vůni parfému tvoří přes osmdesát složek, mezi nimi jsou mimo jiné například okvětní lístky růže stolisté. Pro vytvoření kila a půl esence je nutná extrakce až jedné tuny květů, což se rovná zhruba 350 tisícům růží, které se zároveň sklízejí výhradně v ranních hodinách.
„To množství je neuvěřitelné. Byla jsem jak u sklizně májových růží, tak i jasmínu. Zatímco ten se sbírá brzo ráno, růže se zase sklízí dopoledne. Módní dům Chanel má vlastní pole a udržuje dlouholetou smlouvu s pěstiteli v oblasti města Grasse na jihovýchodě Francie, kteří mohou pěstovat ingredince pouze pro něj. To místo má také velmi specifické mikroklima, co dělá těm kytkám dobře, a proto jsou tak kvalitní,“ tvrdí editorka módního časopisu Vogue CS Cindy Kerberová, která o tématu hovořila v Událostech, komentářích.
Podle ní se však dnešní esence Chanel No.5 v různých detailech liší od toho původního, který v roce 1921 představila Coco Chanelová.
Vůni vytvořil potomek carských alchymistů
Svou tvář parfému během uplynulých dekád propůjčily jedny z nejslavnějších světových celebrit, mezi nimi byla například americká herečka Marylin Monroeová nebo její francouzská kolegyně Catherine Deneuveová. „Být tváří parfému, který má takovou historii, je velká čest. Značka si vždy vybere tvář, jež je pro tu dobu nejrelevantnější. Momentálně je to nejúspěšnější francouzská herečka současnosti Marion Cotillardová,“ popisuje novinářka.
Parfém by ovšem nezískal takový věhlas ani místo na trhu, kdyby mu ve 20. letech nepropůjčila své jméno Coco Chanelová. Proslulá a bohatá návrhářka se tehdy rozhodla expandovat do obchodu s kosmetikou. Oslovila proto chemika Ernesta Beauxe, jenž byl potomkem alchymistů carského dvora, aby pro ni vyvinul novou vonnou esenci.
„Říká se, že dostala deset vzorků od muže, který navrhoval kandidáty na ten parfém. Vybrala si přitom číslo pět. Mohlo to tak být, anebo je to legenda. Kolem té vůně je mnoho záhad a její složení se nedá přesně rozklíčovat. Je totiž velmi komplexní a značka si to chrání, recepturu zná velmi málo lidí,“ podotkla Kerberová.
Firma Chanel od druhé světové války nezměnila majitele
Později, když roku 1924 založila s bratry Paulem a Pierrem Werthemerovými obchodní společnost s parfémy, přišel dnes známý flakon ve stylu art deco na trh. Tato rodina je také od druhé světové války majitelem firmy Chanel.
Tradiční vůně žen té doby se dělily do dvou základních kategorií. Zatímco spořádané ženy dávaly přednost čisté esenci jedné zahradní květiny, sexuálně provokativní parfémy s těžkou vůní jasmínu nebo slézu používaly lehčí ženy, prostitutky či kurtizány. Coco vycítila, že nadešel čas pro nový druh vůně, která by ztělesňovala moderní styl 20. let 20. století.
Co se týče „pětky“ za názvem slavného parfému, číslo je rovněž opředeno legendami. Chanelovou totiž otec v dětství odvezl se sourozenci do dětského domova, kde vyrůstala. Nechtěl se o ně starat a to ji poznamenalo až do konce života. Klášterní sirotčinec v Aubazine nicméně založili cisterciáci, kteří kladli značný důraz na numerologii a číslo pět pro ně mělo zvláštní, mystický význam.
Cesta, po které Chanelová chodila do kostela na každodenní modlitbu, byla vydlážděná do obrazců, kde se opakovala číslice pět. „Říká se, že v těch prostorách narážela na číslo 5. Odsud to pramení,“ uvádí Kerberová.
Parfém návrhářce zachránil kariéru
„Své módní přehlídky pořádám pátého května, pátého měsíce v roce, a tak ponecháme tomuto parfému název číslo pět, které už má napsáno na lahvičce, přinese nám to štěstí,“ řekla při prezentaci očíslovaných lahviček chemikovi Beauxovi.
První vyrobená lahvička ale vypadala trochu jinak. Byla malá, kulatá a prodávala se jen v obchodech Chanel vybraným zákazníkům. Až po založení firmy Parfémy Chanel se ukázalo, že lahvička je příliš tenká, aby vydržela zasílání. To vedlo ke změně designu lahvičky v klasicky hranatý tvar, známý dodnes. Lahvička už zůstala, její stopka se ale mnohokrát změnila.
Vonná esence módní návrhářce na konci 2. světové války rovněž zachránila kariéru. „Když kolaborovala s nacisty, tak ji zachránili američtí vojáci, kteří si chtěli z Paříže odvézt lahvičku Chanelu číslo pět. Příběhy Chanelové a parfému jsou propojené, nejde to rozdělit,“ dodala Kerberová.