Byl Toman českým Schindlerem? Ondřej Trojan natočil dějepisnou lekci o šéfovi poválečné rozvědky

Na každého něco věděl a všechno uměl zařídit. Pomáhal komunistům k moci a komunisté mu pak za to od moci odpomohli. Pomáhal i židovským uprchlíkům, zároveň si tím ovšem dopomohl ke slušným penězům. Zahrával si s osudy lidí a s jeho osudem si teď zahrál režisér Ondřej Trojan, který o pozapomenutém šéfovi zahraniční rozvědky poválečného Československa natočil film. Rozporuplný příběh Zdeňka Tomana vypráví v kinech od 4. října. Snímek nazval jednoduše – Toman.

Ondřej Trojan je především producentem (zejména filmů Jana Hřebejka), ale ani jiné filmařské profese mu nejsou cizí. Koneckonců vystudoval na FAMU režii a k režírování se čas od času vrací. Po celovečerním debutu Pějme píseň dohola (1990) následovaly snímky Želary (2003) a Občanský průkaz (2010). Hrdinové obou posledních filmů se musejí vyrovnat s nesvobodnou dobou: při ukrývání se před nacisty za protektorátu a při dospívání za normalizace.

I v Tomanovi se Trojan vrací do minulosti. Do let 1945 až 1948, tedy tzv. třetí republiky, která byla přiškrceným nádechem mezi dvěma totalitními režimy. A svou roli v přidušení svobody tehdy sehrál i Zdeněk Toman: maďarský Žid narozený na Podkarpatské Rusi studoval v Praze, druhou světovou válku přečkal v Londýně, následně vyšplhal po kariérním žebříčku komunistické strany, která se mu za jeho služby odvděčila oprátkou, z níž se mu ovšem podařilo vyvléct.

Postava Zdeňka Tomana je o to zajímavější, že jeho vlastní osud v sobě koncentruje mnohé z osudu a problémů československé republiky.

Lekce z dějepisu

„Snažil jsem se ten film natočit bez jakýchkoli klišé,“ říká Ondřej Trojan o filmovém vyprávění skutečného příběhu. „Chtěl jsem, aby byl absolutně pravdivý, takže jsem přizval jako poradce historiky a s nimi jsme každou scénu zkoumali, jestli je opravdu autentická.“

Trojan, jenž napsal scénář spolu se Zdeňkou Šimandlovou, vycházel prý z rozhovorů, které poskytl sám Toman, z archivů ministerstva vnitra a v kontaktu byl také s nevlastní Tomanovou dcerou.

Autenticitu hranému příběhu dodává také výběrem herců, které se snažil co nejvíce připodobnit skutečným osobám. S nimi mohou diváci ve filmu porovnat třeba Romana Luknára jako Jana Masaryka, Stanislava Majera jako Rudolfa Slánského či Aleše Procházku v roli Klementa Gottwalda. Představitele Zdeňka Tomana našli tvůrci v Jiřím Macháčkovi, jeho ženu hraje Kateřina Winterová.

Roman Luknár jako Jan Masaryk ve filmu Toman
Zdroj: T.H.A.

Snaha o historickou přesnost je znát i na samotném pojetí příběhu. Sám Trojan přiznává, že se kvůli co nejvěrnějšímu obrazu skutečnosti vzdal klasického dramatického vyprávění. Na obrátkách nabírá až poslední třetina dvouapůlhodinového snímku.

„Nechtělo se mi seškrtat postavy do klasického vzorce dramatu, protože pak bych musel začít fabulovat, takže jsem zvolil poměrně náročnou formu vyprávění jakéhosi deníku, kdy jednotlivé scény vytrhané ze života Zdeňka Tomana se na sebe vrší a postupně houstnou až do finále filmu,“ potvrzuje režisér.

Sledování snímku proto předpokládá diváka poučenějšího v české historii: o exilové československé vládě za druhé světové války v Londýně; o politické situaci poválečného Československa a komunistickém upevňování moci až k tzv. vítěznému únoru; o vztazích země se Západem i Východem a také o poválečném pronásledování Židů ve východní Evropě a formování Izraele.

Padouch, nebo hrdina? Ať soudí divák

To vše Toman využíval pro své kšeftaření, které zaštiťoval vyšším posláním (podporou komunistické myšlenky, pomocí židovským uprchlíkům), ovšem nikdy nezapomněl odsypat si pro svůj prospěch i do vlastní kapsy. Nezdráhal se využít ani vlastní rodinu, které nicméně na druhou stranu také mnohokrát pomohl. A třeba v Izraeli je dodnes považován za hrdinu.

Podle Trojana je Toman rozporuplností srovnatelný s německým obchodníkem Oskarem Schindlerem, který zaměstnával Židy ve své továrně a tím je zachránil před smrtí v koncentračních táborech. „Schindler byl také vlastně docela pěkný hajzlík. To, co dělal, dělal také ze zištných důvodů, měl vlastně zadarmo pracovní sílu ve zbrojovce, která vyzbrojovala německou armádu,“ není podle režiséra někdy snadné vynášet jednoznačné soudy.

S neuchopitelností Tomanovy osobnosti se pral i jeho herecký představitel Jiří Macháček. „Říkal jsem si, jak se na takového člověka mám vlastně dívat. Ale pak jsem si řekl, že ta nejednoznačnost je na něm vlastně přitažlivá a že budu stavět na jeho rozporuplnosti,“ poznamenává ke své roli.

Zároveň přiznává, že v lecčems pro něj bylo Tomanovo jednání nepředstavitelné: „Z některých věcí je mi z nějakého lidského pohledu opravdu zle. Podrážení kamarádů, kteří mu pomohli, jenom proto, aby se v kariérním žebříčku dostal nad ně, vydírání a bezskrupulózní touha po prachách za každou cenu, to jsou věci, u nichž člověk musí doufat, že by je neudělal. Ale ať soudí divák.“

Posouzení osoby Zdeňka Tomana nechává na divácích i režisér Ondřej Trojan. Názor na něj prý svým filmem podsouvat nechce, přesto by lidem prostřednictvím Tomanova příběhu rád něco sdělil:

„Z Tomanova příběhu jsem měl pocit, že je ta látka velmi aktuální. Slavná věta říká, že ti, kteří zapomenou na svou minulost, jsou odsouzeni k tomu, si ji znovu prožít. To mi zní jako přesah, který jsem chtěl filmem sdělit.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
před 9 hhodinami

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
před 22 hhodinami

Aparecium. Seriál Harry Potter prozradil část obsazení

Oficiálně potvrzeno je obsazení některých dalších rolí v chystaném seriálu o Harrym Potterovi. V bradavickém učitelském sboru se objeví Paapa Essiedu, Janet McTeerová, Nick Frost a jako školník Paul Whitehouse. Na představitele ústřední trojice, tedy kouzelnického učně a jeho kamarádů Rona a Hermiony, se ještě čeká.
včera v 12:13

Kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem

Herečtí kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Herec, mimo jiné dlouholetý člen první scény, zemřel 2. dubna.
včeraAktualizovánovčera v 11:47

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
15. 4. 2025

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
15. 4. 2025

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025
Načítání...