Recenze: Petera Bergera jako Werthera lze slyšet loudit a skonat opakovaně

Příběh nejufňukanějšího sebevraha, který se nedokáže ani správně zastřelit, se vrátil do Národního divadla. Wertherovo utrpení zhudebněné francouzským komponistou Julesem Massenetem nastudoval Petr Kofroň, orchestr pod jeho detailistickým vedením prokázal smysl pro kontrast a dramatičnost. Na krásné scéně Wolfganga Gussmanna jímal Peter Berger ve velké titulní roli.

Massenetův Werther, kdysi oblíbený a stálý kus v repertoáru Národního divadla, z programů zmizel v období protektorátu, neboť nacisté nevítali francouzskou kulturu a opery pochopitelně obzvlášť.

Nyní se Werther do zlaté kapličky vrátil, a to v podobě, v jaké dílo pro amsterdamskou operu v roce 1996 připravilo německé duo Willy Decker a Wolfgang Gussmann. Od té doby již jejich na dnešní poměry spíše konzervativní pojetí objelo málem půl Evropy a stále sklízí aplaus.

Inscenace vyniká především krásně výtvarně pojatou, wertherovsky žlutomodře laděnou scénografií, která svými proměnami po vzoru přírody v Goethově epistolárním románu ilustruje vnitřní rozpoložení hlavních postav a polaritu mezi nimi.

Pěvci se pohybují po šikmé ploše scény s předním a zadním plánem, v němž vznikají obrazy zdůrazňující několik pro hru podstatných motivů, třeba prostostu až přízemnost, ale i mravotvornou sílu rodinného života Wertherem milované Charlotty (všudypřítomný obraz její mrtvé máteře) či odcizení mezi Charlottou a jejím manželem Albertem, které zasněný sebevrah svými romantickými intervencemi způsobí (dlouhatananánský stůl,na jehož konci proti sobě manželé sedí). A všudypřítmnou, vše pozorující maloměstskou veřejnost.

Opera Werther v Národním divadle
Zdroj: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Meze v hereckém projevu

Úsporná scéna s minimem rekvizit a kulis poskytuje notně prostoru pro hereckou akci, k níž pěvce vedl režisér obnoveného nastudování inscenace, Deckerův a Gussmannův spolupracovník Stefan Heinrichs. Neuspokojivě, někteří protagonisté vypadávali z rolí, působili nejistě a rozpačitě, jako kdyby nevěděli, co na pódiu se sebou.

Práce s herci také vykazuje přílišnou repetitivnost. Okamžiků, kdy se Charlotte tiskne ke zdi nebo je na ní jedním z mužů přitlačena, je věru mnoho. Naopak i přes nekonečný počet smekání klobouku baví stylizovaná dvojice Johanna a Schmidta (dobrý výkon Iva Hrachovce a Václava Sibery), dílem strůjců, dílem pozorovatelů událostí. Vtipný je třeba moment, kdy Werthera mučí maketou kostela a obrazem Charlottiny zesnulé matky, aby mu náhodou neuniklo, co svou láskou kontaminuje.

3 minuty
V Národním divadle trpí Werther
Zdroj: ČT24

Bergerův loudil Werther

Velmi náročnou titulní roli při premiéře přednesl častý host Opery Národního divadla, slovenský tenorista Peter Berger. Báječně, bylo jej plné divadlo. Jak opticky, na rozdíl od předlohy totiž Werther v představení nenosí modrý, ale žlutý frak, tudíž připomínaje motýla Emanuela nelze přehlédnout, tak hlavně akusticky. Posluchač se těšil na každý Bergerův tón, vždy jistý, intonačně přesný a procítěný.

I psychologicky tenorista Werthera ozvláštnil, vyšel mu sice rozbolavělý, avšak v prvních dvou aktech vyloženě agresivní loudil s prudkými záchvaty vášně, nikoliv uplakánek. Zatímco při četbě Goetha se člověk již v půlce knížky těší, až se v sebelítosti se rochnící malíř konečně zabije a bude pokoj, v divadle by si přál, aby ještě chvilku zpíval. Těžko Peteru Bergerovi složit větší poklonu.

Štěpánka Pučálková a Peter Berger
Zdroj: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Přitažlivě probarvenými, medovými hloubkami saturovala sluchovody posluchačů mezzosopranistka Štěpánka Pučálková. Zatímco co do pění ji téměř není co vytknout, protože si s Charlottou více než důstojně poradila, po herecké stránce chvilkami působila méně dramaticky, než by role snesla. Ale o tom již šla řeč.

I Slávka Zámečníková se po pódiu chvílemi pohybovala nejistě, byť výchozí charakteristiku Charlottiny otravně veselé, naivní sestry Sophie vystihla přesvědčivě, a i ona potěšila moc hezkým hlasem, v půvabném kontrastu k Pučálkové pěkně prosvětleným, byť semo tamo drobně tápajícím. Pro roli dobře vybraná zpěvačka.

Zdařilé obsazení podtrhávají především ve své první árii okouzlující Jiří Rajniš, Albert s krásným a plným hlasem, který mají možnost častěji slýchat operní návštěvníci drážďanské Semperovy opery, a i v menší úloze městského správce jako vždy spolehlivý Zdeněk Plech.

Drama v orchestřišti

Značný kus práce s orchestrem odvedl umělecký šéf Opery Petr Kofroň. Muzikanti hráli s velkým ohledem na pěvce, s dynamikou spíše šetřili, ale v dobře zvolených chvílích dokázali i zaburácet v plném forte. Z hudby neustále vyvstávaly překvapivé detaily, které poutaly pozornost, důraz na maximální možný kontrast vyústil v dramatické, místy až nervní pojetí opery.

Ne vždy se však muzikantům podařilo okamžitě zachytit Kofroňova výbušná tempa a během večera šlo opakovaně zaslechnout nepřesnosti v rytmu i v souhře. To se však snadno odpouští pro plnokrevnost hudebního projevu a intenzivní atmosféru, jež se z orchestřiště linula.

S chválou je třeba nepominout sbormistra Jiřího Chválu, který připravil členy Kühnova dětského sboru. Přispěli k tomu, čím inscenace krom libé scénografie uspokojí nejvíce, tedy ke kvalitnímu premiérovému obsazení v čele s Peterem Bergerem. Snad se bude obdobně dařit i alternaci při sobotní druhé premiéře s Wertherem Richarda Samka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Gospodinov a Filipenko. Hosty Světa knihy spojuje svoboda

Jedním z hostů třicátého Světa knihy Praha je běloruský novinář spisovatel Saša Filipenko, hlasitý kritik režimu Aleksandra Lukašenka. Na knižní veletrh a literární festival přijel rovněž první bulharský držitel Mezinárodní Bookerovy ceny Georgi Gospodinov.
včera v 21:20

Za pokus o vraždu spisovatele Rushdieho dostal útočník 25 let vězení

Za pokus o vraždu spisovatele Salmana Rushdieho americký soud na 25 let poslal do vězení útočníka Hadiho Matara, informuje agentura AP. Matar, který má americké a libanonské občanství, na známého autora zaútočil nožem v srpnu 2022 v neziskovém vzdělávacím centru na západě amerického státu New York a zasadil mu více než deset ran. Rushdie v důsledku útoku oslepl na jedno oko.
včeraAktualizovánovčera v 20:24

Hotel Strindberg je kulisou pro komplikovanost vztahů

Postavy z nejvýznamnějších her švédského klasika Augusta Strindberga svedl dohromady současný australský dramatik Simon Stone. Potkávají se v jeho hře Hotel Strindberg v české premiéře na jevišti Národního divadla Brno.
včera v 17:20

Soukromá lekce od dalajlamy, říká Richard Gere o dokumentu Moudrost štěstí

Je pohledem dalajlamovi přímo do očí, poznamenávají tvůrci dokumentu Moudrost štěstí. Snímek o tibetském duchovním vůdci se promítá i v českých kinech. Produkoval ho hollywoodský herec Richard Gere, dalajlamův dlouholetý podporovatel.
včera v 15:59

Finále Eurovize bude bez české účasti

Ve švýcarské Basileji ve čtvrtek proběhlo druhé semifinále mezinárodní písňové soutěže Eurovize. Publiku se představil i český zástupce, zpěvák Adam Pavlovčin vystupující pod jménem ADONXS, který ale do finále nepostoupil. Vítěz bude zvolen v sobotu.
15. 5. 2025Aktualizováno15. 5. 2025

K výhře v Eurovizi může pomoct zpívat anglicky o lásce, jódlovat a být žena

Žádný český zpěvák nebo zpěvačka nikdy nevyhráli mezinárodní písňovou soutěž Eurovize. Šanci na vítězství zvyšuje anglicky zpívaná popová písnička s autentickou výpovědí a nejlépe o lásce, v českém případě doprovázená třeba na dudy, vyplývá alespoň ze statistik a názorů napříč zahraničními médii, která se pokusila najít „návod“ na vítěze.
15. 5. 2025

Svět knihy přiblíží Portugalsko, hvězdou je nobelistka Tokarczuková

Přes osm set účinkujících se zapojí do programu Světa knihy Praha, který se letos koná potřicáté. Jubilejní ročník potrvá do 18. května a jako čestného hosta představí Portugalsko. K hlavním literárním hvězdám patří polská nobelistka Olga Tokarczuková. Své zastoupení má na mezinárodním veletrhu a literárním festivalu i tvorba České televize.
15. 5. 2025

Začal festival Open House. Lidem otvírá jindy nepřístupná místa

V úterý začal festival Open House. Jeho jedenáctý ročník nabídne prohlídky zhruba 120 běžně nepřístupných budov, například opuštěného depa lokomotiv u Masarykova nádraží v Praze, kde je připravená i prezentace budoucího Muzea železnice a elektrotechniky. K vidění zde budou historické drezíny, motorové lokomotivy nebo salónní vozy. Vedle tohoto depa se díky festivalu o víkendu v metropoli zdarma budou moci lidé podívat třeba do barokního Faustova domu nebo funkcionalistického Paláce Atlas na Florenci.
13. 5. 2025
Načítání...