Filmem Anomalisa si úspěšný scenárista Charlie Kaufman poprvé vyzkoušel animovanou formu v celovečerní podobě, a to spolu s Dukem Johnsonem. Ocenili je za to jak na festivalu v Benátkách, tak nyní na končícím Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Třeboni. Zatímco Kaufmanův příběh o anomálii související s psychikou zvítězil v kategorii filmů pro dospělé, v dětské sekci ocenění připadlo filmu Phantom Boy, který vypráví o jiné anomálii – vážně nemocný chlapec musí zůstat v nemocnici, ale jeho duch může opustit tělo a létat nad městem.
Anomálie pro děti i dospělé. Anifilm vybral vítěze
Charlie Kaufman byl do loňského roku znám hlavně jako scenárista filmů jako Věčný svit neposkvrněné mysli, Adaptace nebo V kůži Johna Malkoviche. Do režie se pustil teprve podruhé, ale místo herců vedl loutky ve filmu, o němž zahraniční recenze říkají například to, že v něm sice nehrají lidé, přesto je to nejlidštější film roku. I když je film animovaný, je ukázkovým příkladem toho, kdy forma může sloužit pro dospělý film.
Hlavní postava Michael Stone je řečník a motivátor, samotnému by se ale nějaká motivace hodila. Všichni lidé kolem něj jako by měli stejné tváře i stejné hlasy a z této neměnnosti ho vytrhne teprve Lisa, která je jako jediná úplně jiná, jako by byla anomálií. Ukazuje se ale, že problém není v okolním světě jako spíš v samotném Michaelovi.
Film zaujal porotu Anifilmu, která mu v sekci celovečerních filmů pro dospělé udělila hlavní cenu. Zvláštní uznání v kategorii pak připadlo Janu Bultheelovi za film Cafard, který sleduje zápasnického šampiona v začátcích první světové války, který se přidává k první belgické motorizované jednotce, aby pomstil svou znásilněnou dceru.
- Anomalisa měla českou kinopremiéru už 17. března 2016. V květnu tak film Charlieho Kaufmana už hraje jenom několik málo kin.
- Český film Smrtelné historky se hraje v kinech od 24. března 2016.
- Kluk ve světě příšer si odbyl premiéru v běžné distribuci aktuálně - 5. května 2016.
- Až na severní pól má naplánovanou premiéru v českých kinech na 1. září 2016.
Anomálie i pro děti
Jako nejlepší snímek mezi celovečerními filmy pro děti pak vyhlásila porota francouzsko-belgický film Phantom Boy režisérů Alaina Gagnola a Jean-Loup Felicioliho. Ústřední postavou je jedenáctiletý Léo, který kvůli nemoci musí být v nemocnici, ale díky magické schopnosti může jeho duch vzlétnout nad město a procházet zdmi. V nemocnici se Léo setkává se zraněným policistou, kterému pomůže s vyšetřováním zločinu.
Francouzskou dominanci pak v kategorii potvrdil film Adama režiséra Simona Roubyho, který získal od poroty čestné uznání a který podobně jako Cafard mezi filmy pro dospělé zachycuje válečné dění první světové války, ale tentokrát z pohledu dvanáctiletého afrického chlapce.
Krátce o vylidňujícím se sídlišti
V soutěžní sekci krátkých filmů získal hlavní cenu francouzský režisér David Coquard-Dassault za film Periferie, v němž se zaměřil na problém vylidňujících se francouzských sídlišť, které chátrají na okraji velkoměst. V autorově podání se mění v městskou pustinu. Zvláštní uznání si ještě odnáší irský režisér Jack O'Shea za film Temný kabát.
Hlavní cenu mezi studentskými filmy získalo české dílo. Porota vybrala film Happy End režiséra Jana Sasky z pražské FAMU. Další studentský film Vlčí hrátky chorvatské režisérky Jeleny Oroz z Academy of Fine Arts Zagreb si z festivalu odváží čestné uznání.
Anifilm dává prostor i tvorbě abstraktní a nenarativní. V této kategorii si festivalový vavřín odváží snímek Nepřítomný rakouské režisérky Nikky Schuster. Ta využila takzvanou stop-motion animaci, aby prozkoumala svět odhozených věcí, které nachází ve vybydlených domech a na jiných odlehlých místech. Další soutěžní kategorií byla mezinárodní soutěž videoklipů, kterou ovládl režisér Masanobu Hiraoka s klipem k písni The Eye of the Storm skupiny EZ3kiel.
Novinkou letošního Anifilmu byla mimojiné soutěž o diváckou cenu pro nejlepší český film festivalu, kterou si letos odnáší krátký loutkový film Až po uši v mechu režisérů Filipa Pošivače a Barbory Valecké.