Praha – Jako jeden z mála českých herců se herec Karel Roden dokázal prosadit nejen v rodné zemi, ale i v zahraničí. Točí nezávislé britské filmy a zahrál si i v hollywoodských snímcích. Publikum, ať už divadelní nebo filmové, si získává svým výrazným zjevem a skrytě emotivním herectvím, v němž je vždy obsaženo dráždivé tajemství. Karel Roden se narodil 18. května v Českých Budějovicích, kde v Jihočeském divadle patřil jeho otec, rovněž Karel, k předním hereckým osobnostem.
Karel Roden zraje jako víno
Karel Roden ml. má za sebou přes sedm desítek celovečerních filmů, dále četné televizní filmy a seriály a nevšední divadelní výkony. Je silný v postavách, které se dostávají do víru podivných událostí, ale i ve zcela civilních rolích. S bratrem Marianem, rovněž hercem, se sešel v představení Divadla Komedie Staří mistři a ve hře Daria Fo Otevřené manželství. Na prknech Divadla Komedie exceloval i v nesnadné inscenaci podle Wernera Schwaba Lidumor aneb Má játra beze smyslu. Za výkon ve hře Velkolepý paroháč v Divadle v Dlouhé získal v roce 1999 Cenu Alfréda Radoka. A několikrát byl nominován i na Českého lva, v roce 2009 jej získal za roli ve filmu Hlídač č. 47.
„Když chtějí obsadit dobrého a zajímavého herce, sáhnou po něm. Je totální hvězda, která nestárne, a má plno na několik let dopředu,“ hodnotí ho producent Jan Štern. „Takový český Clint Eastwood, co bude mít až do sedmdesáti charisma.“
- Čtyři slunce zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3315/331454.jpg
- Vánoční koleda autor: Lenka Hatašová, zdroj: Studio DVA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3049/304809.jpg
- Karel Roden a Jana Krausová ve hře O lásce autor: Pavel Kolský, zdroj: Studio DVA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2710/270914.jpg
- Habermannův mlýn autor: Larry Horricks, zdroj: KN Filmcompany http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1946/194570.jpg
Herecký rod Rodenů sahá až do 18. století. Karel se narodil ve znamení Býka, studoval na keramické škole v Bechyni a na DAMU. Vystřídal několik divadelních štací, po roce v Národním divadle odjel na zkušenou do Anglie. Horko těžko se domluvil, vydělával si tím, že tiskl barevné potisky na trička, a chodil na herecké kurzy. Dokonce dostal malou roli v oblíbeném anglickém seriálu Spook.
Jeho prvním důležitým filmem doma byl Čas sluhů Ireny Pavláskové z roku 1989. Zahrál si v sérii snímků Dušana Kleina o básnících. K výrazným patří titulní role filmu Don Gio (1992) nebo kapitán Obruba z Brabcova Krále Ubu (1996).
V zahraničí jej zastupuje společnost Endeavor, která reprezentuje například Juda Lawa, Kieru Knightleyovou či režiséra Martina Scorseseho. Úspěšné tažení na zahraniční filmová plátna zahájil v roce 2000 rolí psychopata ve filmu Patnáct minut s Robertem de Nirem. Od té doby se objevil ve víc jak deseti filmech po boku Rowana Atkinsona, Williama Dafoa, Garyho Oldmana, Matta Damona či Roberta Carlyla. Mohl mít i zelenou kartu, oficiální povolení k práci v Americe, které je těžké získat. Ale bylo to pro něj příliš závazné - musel by tam žít aspoň šest měsíců z roku. Scénáře si vybírá a rozhodně nebere všecko.
Své soukromí si důsledně střeží a je ochoten veřejně hovořit pouze o práci. Tvrdí se o něm, že je nepřístupný, vážný a na lidi kolem sebe nesmírně přísný. U Příbrami koupil barokní usedlost, bývalé sídlo Lobkowiczů. Polorozpadlou nemovitost nyní opravuje, čímž vyvolává u památkářů pochvalné nadšení. Soukromí je pro něj to nejdůležitější. Navzdory své úspěšnosti prý též často uvažuje o tom, že by skončil s herectvím. A na otázku, co by potom dělal, říká: „Asi bych jen tak byl.“