Londýn - Ziggy Stardust je bezpochyby nejslavnějším alter egem britského zpěváka Davida Bowieho. Album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars představil 6. června 1972.
Ziggy Stardust - ten druhý David Bowie
„Bowie byl celkem talentovaný muzikant, ale chybělo mu TO něco. Východní filozofie, kterou propagovalo hippies, volná láska a make peace not war, to všechno zkrachovalo s Charlesem Mansonem. Začátkem 70. let se najednou lidé začali upínat ke hvězdám, ke kosmickým letům. A to všechno se propojilo v tohle albu,“ popisuje dobu, v níž deska a s ní Ziggy Stardust vznikli, hudební publicista Honza Dědek.
Bowie stvořil rockovou hvězdu, kterou rozdrtí vlastní kult osobnosti. Lidský projev mimozemské bytosti, jež se pokoušela představit lidstvu poselství naděje. „Člověk, který mluví o lásce a míru, ve skutečnosti je ale promiskuitní a oddává se drogovým excesům. Ani jedno nebylo Bowiemu zas tak vzdálené,“ připomíná Dědek.
I když šlo o fiktivní figuru, Bowie se nechal inspirovat postavou Vince Taylora, rokenrolového zpěváka. Ten se totiž nervově zhroutil z důvodu rozštěpu osobnosti. Nedokázal identifikovat, zdali je mimozemšťan, nebo Bůh.
Android s oranžovým přelivem a namalovaným „bleskem“ přes obličej se stal Bowieho karikaturou. V jeho příběhu zpěvák odhalil i svůj strach před nekritickým obdivováním společenských idolů, mezi které sám patřil. Bowie tehdy také šokoval publikum ženskými šaty a postavou „ženo-muže“, která dala podnět k diskusím o Bowieho sexuální orientaci a mnoha drbům, s kým se ocitl v posteli.
„Ziggy ho proslavil, ale pak se ho těžko zbavoval. Spousta lidí ho totiž vnímala víc jako Ziggyho Stardusta než jako Davida Bowieho,“ upozorňuje Dědek. „Začal si tedy vytvářet nová a nová alter ega a místy se do toho dost zamotával.“
Album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars zařadilo Bowieho do klubu nejvlivnějších autorů moderní hudby a také položilo základ nového žánru glitter (glam rock). „A přitom v době vydání nebyla ta deska tak úspěšná jako dneska. Byla jen na pátém místě v britské hitparádě, v americké tuším dokonce až sedmdesátá pátá. Teprve později se z ní stala kultovní záležitost a dnes ji najdete v téměř každé anketě o nejlepší desky všech dob,“ poznamenává Dědek.
V roce 2010 byl přebal alba dokonce vybrán do desítky obalů klasických rockových alb, které vydala na známkách britská pošta.