Inscenace roku: Odpad město smrt porazily Ucpanej systém

Praha - Inscenací roku 2012 se v anketě Divadelních novin stal projekt Odpad město smrt v podání Pražského komorního divadla, jehož členové loni ukončili činnost v Divadle Komedie. Těsně za touto inscenací skončil Welshův Ucpanej systém Dejvického divadla. Ve 20. ročníku ankety rozdělilo 113 teatrologů, kritiků, publicistů a dalších osobností hlasy 37 divadlům a souborům, konkrétně 59 jejich projektům.

„Nejvíce hlasů dostala inscenace Odpad město smrt v režii Dušana Davida Pařízka, která měla premiéru 15. prosince 2011, tedy ještě v období zařaditelném do hodnocených projektů. Poprvé tak zvítězila datem premiéry 'dávná' inscenace, hlasovalo pro ni šestnáct tipujících,“ uvedl redaktor čtrnáctideníku Vladimír Hulec. Výsledky zveřejnil právě dnes.

Inscenace Odpad město smrt vznikla podle scénáře (Der Müll, die Stadt und der Tod) Reinera Wernera Fassbindera. Podle Pařízkova divadelního zpracování nedávno vznikl film Jana Hřebejka, který v současnosti běží v českých kinech.

Welshův Ucpanej systém, který nastudoval Michal Vajdička v Dejvicích, s inscenací Pražského komorního divadla do poslední chvíle soupeřil. Následuje fantasy-opera Marko Ivanoviče a Petra Formana Čarokraj inscenovaná v prostorách „zlaté kapličky“.

"První nepražskou inscenací je na čtvrtém místě Tichý Tarzan režisérky Anny Petrželkové uvedený ve sklepní scéně brněnského Divadla Husa na provázku," dodal Hulec. Tichému Tarzanovi i prvním dvěma inscenacím pomohlo podle něj uvedení na festivalu Divadlo Plzeň, kterého se účastní velké množství respondentů.

Dejvické divadlo / Ucpanej systém
Zdroj: ČT24/Dejvické divadlo

Dalšími v pořadí jsou dvě inscenace režiséra Jana Mikuláška - v brněnské Redutě uvedená adaptace Buñuelova filmu Nenápadný půvab buržoazie a adaptace románu Emily Brontëové v ostravském Divadle Petra Bezruče Na větrné hůrce. Této hře a dalším ostravským počinům podle Hulce pomáhá zase podzimní festival Ost-ra-var. Sedmá je inscenace dvou textů Helmuta Kajzara Chlív/Paternoster režiséra Janusze Klimszy v Komorní scéně Aréna.

O osmé až desáté místo se dělí Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli Pražského komorního divadla, Mickiewiczovy Dziady brněnského Buranteatru („skokan roku“ a první ryze nezávislé divadlo) a Drábkova úprava Beaumarchaisovy Figarovy svatby v královéhradeckém Klicperově divadle.

Podle geografického rozvrstvení tipů získaly nejvíce hlasů pražské soubory. Vyslovilo se pro ně 63 respondentů, kteří zmínili 21 souborů a 31 inscenací či projektů. Následuje Brno s 22 hlasy pro šest souborů a 11 inscenací, Ostrava se 14 hlasy pro tři divadla a sedm inscenací a Hradec Králové se šesti hlasy pro jediný soubor a jeho čtyři projekty. Nejvíce tipů patřilo Pražskému komornímu divadlu. Následovalo Dejvické divadlo, Národní divadlo v Praze a brněnské Divadlo Husa na provázku.

Slabá nezávislá scéna?

"Už delší čas se na předních místech neobjevil a více bodů nezískal žádný soubor nezávislé scény. Nejvýše byl na 8. až 10. místě Buranteatr s inscenací Dziady, na 14. až 16. místě Simulante Bande tanečního souboru VerTeDance a Requiem za Bruna Schulze Spitfire company, byť se jich (souborů nezávislé scény) v anketě objevilo skoro dvacet. Nepočítáme-li ovšem Pařízkovo a Jařabovo Pražské komorní divadlo, jež je fenoménem," dodal Hulec.