Národní divadlo má nového ředitele: šéfa Tylova divadla Jana Buriana

Praha - Národní divadlo v Praze bude mít od srpna nového ředitele - Jana Buriana, který dosud vedl Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Očekává se od něho, že situaci na české první scéně zklidní. Ministryně kultury Alena Hanáková podepsala dnes jeho jmenování na šest let. Konkrétní kroky, do nichž se ve funkci šéfa ND pustí, by prý Burian rád navrhl do konce roku.

Burian patří k nejdéle sloužícím ředitelům divadel v České republice, do čela plzeňské scény byl naposledy jmenován předloni, funkční období mu mělo skončit v roce 2016. Do ředitelského křesla v Národním divadle usedne 1. srpna. Do 31. července povede českou první scénu dočasně pověřený provozně-technický ředitel Václav Pelouch.

Kdo převezme ředitelskou štafetu po Burianovi v Tylově divadle, se zatím neví. O novém vedení divadla v Plzni se bude teprve jednat, na Burianova nástupce vypíše zřejmě město výběrové řízení. „Připravím to tak, aby vše bylo naplánované až do června 2015, aby to mohl můj nástupce převzít a zrealizovat,“ přislíbil Burian. Na předání funkce by měl podle běžných zvyklostí nejméně rok, kvůli tomu, že situace v Národním divadle není dobrá, se ale rozhodl nastoupit na nové místo dříve.

Buriana jako jediného kandidáta navrhla ministerstvu do konkurzu na ředitele první scény komise odborníků, která se zabývala dalším směřováním Národního divadla. Divadlo J. K. Tyla vykazuje pod Burianovým vedením stabilní návštěvnost, ročně do něj zavítá zhruba 200 tisíc diváků a hlediště je obsazeno z 80 procent. Plzeňská scéna se může pochlubit rekordním počtem 10 tisíc abonentů. „Je velmi dobrý diplomat i stratég,“ řekl o Burianovi předseda komise, děkan DAMU a budoucí rektor AMU Jan Hančil.

KDO JE JAN BURIAN? 53letý Burian (* 5. března 1959, Moskva) vystudoval režii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Jako režisér začínal v Satirickém divadle Večerní Brno (1984), poté byl v angažmá ve Státním divadle Oldřicha Stibora v Olomouci (dnes Moravské divadlo; 1984–1987); v letech 1987 až 1991 působil v divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, od roku 1989 jako šéf činohry; od roku 1991 byl čtyři roky režisérem pražského Divadla na Vinohradech; od května 1995 je ředitelem Divadla J. K. Tyla.

Komise ve své zprávě upozornila, že po náhlém odvolání ředitele Ondřeje Černého, které vyvolalo bouřlivou diskusi divadelníků i odborné veřejnosti, na podzim loňského roku je ND v krizi. Zároveň vypracovala návrh transformace Národního divadla a navrhla jeho budoucí směřování. Prioritním úkolem nového šéfa bude podle expertů řešení problémů v operním souboru vzniklém spojením Státní opery Praha a Opery Národního divadla.

Napřed mapovat, pak rozhodovat

„Nejprve se musím zorientovat ve skutečném stavu divadla,“ prozradil o svých plánech sám Burian. „Ještě před nástupem do funkce chci ve spolupráci s panem Pelouchem získat detailnější přehled o tom, v jaké finanční a personální situaci se divadlo nachází. Teprve pak bych začal konkretizovat strategii stanovenou týmem expertů. Rád bych, aby dostala konkrétní podobu do konce roku.“

Případné personální změny zatím promyšlené nemá. Nemyslí si prý, že by většina současných uměleckých šéfů ND nesplňovala nároky na výraznou osobnost v čele souborů. „Otázkou však je, nakolik se budeme schopni dohodnout na strategii směřování Národního divadla. Z toho se budou odvíjet mé personální kroky,“ dodal. Prozradil ale už, že bude chtít, aby šéfové souborů byli odpovědní nejen za uměleckou část, ale i za hospodaření jednotlivých scén. „Budou mít nejen uměleckou svobodu, ale i odpovědnost za provoz,“ plánuje jejich nový ředitel.

Šéf činohry ND Michal Dočekal už Burianovo jmenování označil za dobrý a správný krok ministerstva. „Doufám, že bude prvním z řady změn, jež divadlu zajistí organizační, právní i materiální podmínky odpovídající jeho významu i postavení, které v domácím i evropském kontextu má a musí mít. Také doufám, že je definitivní tečkou za nepřijatelným způsobem, kterým ministerstvo v minulosti nakládalo s předešlými řediteli Danielem Dvořákem a Ondřejem Černým,“ nechal se slyšet.

Jan Burian o postu ředitele v Národním divadle: „Je to příležitost pracovat ve špičkové profesionální instituci s výborným renomé. Je to podobné, jako když soudci nabídnou práci v ústavním soudu.“

1 minuta
Reportáž Pavly Sedliské
Zdroj: ČT24

Odborníci se v závěrečné zprávě vyslovili také pro odstranění zastaralých principů řízení příspěvkové organizace i přímé závislosti Národního divadla na státní správě. Národní divadlo ale bude prozatím nadále příspěvkovou organizací zřizovanou státem - jinou formu právní subjektivity totiž neumožňuje tuzemská legislativa.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Začal filmový festival Berlinale. Úvodní snímek poukázal na téma migrace

V německé metropoli začalo Berlinale. Na zahajovacím ceremoniálu jednoho z největších mezinárodních filmových festivalů převzala čestného Zlatého medvěda za celoživotní dílo britská oscarová herečka Tilda Swintonová. Na úvod se promítala novinka Das Licht mezinárodně proslulého německého režiséra Toma Tykwera.
14. 2. 2025

Animovaný dětský démon pohlíží na Západ. V Číně vydělal miliardu dolarů

Nejvýdělečnějším čínským filmem všech dob se stal snímek Ne-ča: Dítě démonů dobývá moře. Premiéru měl letos na konci ledna a za pár dní utržil přes miliardu dolarů. Doma je film zdrojem národní hrdosti, v zahraničí, zejména směrem k Hollywoodu, ukazuje ambice čínské kinematografie.
13. 2. 2025

Nejvíce nominací na ceny Anděl posbíral opět Viktor Sheen

Stejně jako v minulém ročníku vede nominace na hudební ceny Anděl rapper Viktor Sheen. Obdržel tři. Šanci získat po dvou soškách mají dále Kateřina Marie Tichá, Vladimír Mišík, Monkey Business, Bert & Friends nebo Smack a P Money. Vítězové vzešlí z hlasování členů České hudební akademie budou známi 5. dubna v přímém přenosu České televize.
13. 2. 2025

„Sbalte si věci, začala válka.“ Výstava přibližuje osudy ukrajinských umělců i dětí

I téměř tři roky po začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu stále rezonují v tvorbě mladých ukrajinských umělců témata jako válka či život v exilu. Své příběhy teď tvůrci představují na pražské výstavě s názvem Svoboda navzdory.
13. 2. 2025

Buffy opět přemůže upíry, její návrat by ale divákům krev pít neměl

Na obrazovky se vrátí seriálová postava, která si na přelomu milénia získala i spoustu českých fanoušků. Chystá se totiž reboot Buffy, přemožitelky upírů, navíc opět se Sarah Michelle Gellarovou, kterou tato role proslavila. Část reakcí na „další kapitolu v Buffyverzu“ je nadšená, část se ptá, jestli si „upíří“ hrdinka spíš nevyláme zuby.
12. 2. 2025

Severokorejští uprchlíci chtějí prorazit s K-popem. V KLDR by riskovali trest smrti

Ve Spojených státech se letos chystá prorazit nová kapela z Jižní Koreje. Jmenuje se 1Verse (čti Universe čili vesmír) a dva z jejích pěti členů se narodili v KLDR. Mluví se tak o ní jako první K-popové chlapecké skupině, s níž vystupují severokorejští uprchlíci. V jejich rodné, totalitní zemi je K-pop zakázaný pro svůj údajně zhoubný vliv, za poslech této hudby hrozí roky nucených prací, za pašování i trest smrti.
12. 2. 2025

Trosky čekají hráče Kingdom Come. Snad je nepřekvapí zřícenina, říká kastelánka

Hrad Trosky v Českém ráji se chystá na vyšší návštěvnost turistů z celého světa. Odehrává se na něm totiž část druhého pokračování úspěšné české videohry Kingdom Come: Deliverance. Středověké Čechy virtuálně prozkoumává více než milion hráčů z celého světa.
11. 2. 2025

Co dělala AI? Oscar bude chtít nejspíš znát podíl umělé inteligence

Snímky Brutalista, Emilia Pérez či Duna: Část druhá mají několik věcí společných. Všechny mohou získat Oscara za rok 2024 pro nejlepší film a všechny se staly příspěvky do pokračující diskuse o přiznaném využití umělé inteligence ve filmech. Americká Akademie filmového umění a věd, která prestižní filmové ocenění uděluje, zvažuje, že oznámení o „spolupráci“ s AI uloží filmařům jako povinnost.
11. 2. 2025
Načítání...