Ford i britský Jaguar Land Rover budou propouštět tisíce zaměstnanců

Americká automobilka Ford hodlá v Evropě zrušit tisíce pracovních míst, opustit nerentabilní trhy a zastavit ztrátovou výrobu. Vyplývá to ze čtvrtečního oznámení firmy. Jejím cílem je v regionu dosáhnout šestiprocentní provozní marže.

Vchod do továrny nedaleko Bordeaux, kterou plánuje Ford uzavřít 

Zdroj: Reuters Autor: Regis Duvignau

Ford na evropském kontinentu zaměstnává 53 tisíc lidí v Británii, Německu, Francii, Turecku, Španělsku, Rusku, Rumunsku a Belgii. Automobilka chce odejít ze segmentu velkoprostorových vozů, v srpnu zastavit výrobu automatických převodovek v Bordeaux, zrevidovat činnost v Rusku a spojit ředitelství Ford U. K. a Ford Credit.

„Podnikáme rozhodné kroky k transformaci podnikání společnosti Ford v Evropě,“ řekl Steven Armstrong, viceprezident skupiny pro Evropu, Blízký východ a Afriku. Bližší údaje o snižování pracovních sil Armstrong odmítl s ohledem na probíhající jednání s odbory sdělit. Řekl jen, že půjde do „tisíců“.

Za třetí čtvrtletí Ford Europe vykázal ztrátu před úroky a zdaněním (EBIT) 245 milionů eur (téměř 6,3 miliardy korun), což odpovídá záporné marži EBIT ve výši 3,3 procenta.

Propouštět bude i největší britská automobilka

Propoustění čeká i zhruba 4500 zaměstnanců největší britské automobilky Jaguar Land Rover (JLR). Dotkne se především pracovníků v Británii, kde má JLR kolem 40 tisíc zaměstnanců. Reaguje tak na pokles prodeje v Číně, poptávky po autech s naftovým motorem a obavy z konkurenceschopnosti po odchodu Británie z Evropské unie.

Loni už JLR propustila 1500 zaměstnanců, spustila však také výrobu v novém závodě na Slovensku. Rušení pracovních míst se nejvíce dotkne kancelářských pozic, protože firma chce zjednodušit svoji strukturu řízení. Zaměstnancům nabídne program dobrovolného odchodu za odstupné, uvedla BBC.

Čína je největším trhem automobilky a také nejziskovějším. V posledních měsících zde prodej klesl téměř o 50 procent a Číňané jsou kvůli globálnímu obchodnímu napětí obezřetnější při nákupu nákladných položek, jako jsou právě auta. Také vztahy mezi JLR a prodejci v Číně nejsou nejlepší, protože prodejci požadují lepší podmínky a pobídky k prodeji, upozornila BBC.

Prodeje JLR ovlivňuje i menší zájem o naftové motory 

JLR má také problémy kvůli poklesu zájmu spotřebitelů o vozy s naftovým motorem po emisním skandálu Volkswagenu. Až 90 procent automobilů firmy má naftový motor, i když společnost nyní silně investuje do nových elektrických a hybridních modelů.

Automobilka již v roce 2017 propustila 1000 agenturních zaměstnanců v jednom ze svých britských závodů a v posledním čtvrtletí loňského roku 1000 zaměstnanců v závodě v Castle Bromwich pracovalo jen tři dny v týdnu. Na druhé straně však JLR najímá nové zaměstnance v jiných zemích. V Číně od roku 2014 přijala 4000 zaměstnanců a v nově otevřené továrně na Slovensku, kam chce přesunout výrobu modelu Land Rover Discovery, chce najmout 3000 zaměstnanců.

JLR se v období duben až září propadla do ztráty 354 milionů liber. Do přelomu desetiletí hodlá zvýšit výrobu na jeden milion vozů ročně, za loňských 11 měsíců se však její výroba snížila o 4,4 procenta. Od roku 2008 vlastní JLR indická skupina Tata Motors.