České dráhy loni skončily v červených číslech, nejvíce ztratilo ČD Cargo

Praha - České dráhy (ČD) se loni propadly do ztráty 1,6 miliardy korun. Na výsledku hospodaření celé skupiny se podepsala hlavně dvoumiliardová ztráta dceřiné nákladní společnosti ČD Cargo. Přitom předloni hospodařily dráhy se ziskem ve výši 491 milionu. Píší to dnes deníky E15 a Hospodářské noviny (HN). Šéf ČD Petr Žaluda řekl E15, že ČD Cargo ovlivnila krize, ale i mimořádný odpis 1,2 miliardy korun kvůli přecenění majetku při vzniku společnosti.

Ztrátová byla v roce 2012 nákladní i osobní doprava ČD. V přepravě cestujících ale dráhy snížily ztrátu ve srovnání s rokem 2011 z 583 na 517 milionů korun. Naproti tomu ztráta ČD Cargo mnohonásobně narostla, z předloňských 34 milionů na zhruba dvě miliardy korun.

„Nákladní doprava byla negativně ovlivněna hospodářskou krizí. Doplatila na pokles stavební a průmyslové výroby a na nízkou rentabilitu segmentu jednotlivých vozových zásilek,“ řekl E15 generální ředitel ČD Žaluda. Na ztrátě se podepsal také jednorázový odpis ve výši 1,2 miliardy korun kvůli nadhodnocení majetku vloženého do Carga při jeho vzniku v roce 2007 a půlmiliardová rezerva na náklady spojené s restrukturalizací. Nyní je firma podle Žaludy stabilizovaná a letos míří k provozní nule.

Petr Žaluda
Zdroj: Jindřich Mynařík/isifa/LN

Vohralík: Kdybychom nemuseli investovat, splatili bychom dluhy rychle

Výsledek hospodaření podle šéfa drah ovlivnila také investice asi sedmi miliard korun do nákupu vlaků. Navíc poklesl zisk z prodeje nemovitostí z předloňské miliardy korun asi na polovinu. Zadluženost firmy poprvé přesáhla 50 procent, uvádí E15.

Finanční ředitel ČD Petr Vohralík ale řekl HN, že ztráta 1,6 miliardy korun není z hlediska finanční stability dramatická. „Kdybychom neřešili investiční dluh z minulosti a nemuseli jsme masivně investovat, tak jsme během krátké doby schopni splatit všechny dluhy,“ míní. V letošním roce dráhy počítají se zhoršením hospodaření v osobní dopravě kvůli nákupům vozů a vysokým úrokům spojeným s financováním těchto obchodů, píší HN.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...