Praha - České dráhy (ČD) se loni propadly do ztráty 1,6 miliardy korun. Na výsledku hospodaření celé skupiny se podepsala hlavně dvoumiliardová ztráta dceřiné nákladní společnosti ČD Cargo. Přitom předloni hospodařily dráhy se ziskem ve výši 491 milionu. Píší to dnes deníky E15 a Hospodářské noviny (HN). Šéf ČD Petr Žaluda řekl E15, že ČD Cargo ovlivnila krize, ale i mimořádný odpis 1,2 miliardy korun kvůli přecenění majetku při vzniku společnosti.
České dráhy loni skončily v červených číslech, nejvíce ztratilo ČD Cargo
Ztrátová byla v roce 2012 nákladní i osobní doprava ČD. V přepravě cestujících ale dráhy snížily ztrátu ve srovnání s rokem 2011 z 583 na 517 milionů korun. Naproti tomu ztráta ČD Cargo mnohonásobně narostla, z předloňských 34 milionů na zhruba dvě miliardy korun.
„Nákladní doprava byla negativně ovlivněna hospodářskou krizí. Doplatila na pokles stavební a průmyslové výroby a na nízkou rentabilitu segmentu jednotlivých vozových zásilek,“ řekl E15 generální ředitel ČD Žaluda. Na ztrátě se podepsal také jednorázový odpis ve výši 1,2 miliardy korun kvůli nadhodnocení majetku vloženého do Carga při jeho vzniku v roce 2007 a půlmiliardová rezerva na náklady spojené s restrukturalizací. Nyní je firma podle Žaludy stabilizovaná a letos míří k provozní nule.
Vohralík: Kdybychom nemuseli investovat, splatili bychom dluhy rychle
Výsledek hospodaření podle šéfa drah ovlivnila také investice asi sedmi miliard korun do nákupu vlaků. Navíc poklesl zisk z prodeje nemovitostí z předloňské miliardy korun asi na polovinu. Zadluženost firmy poprvé přesáhla 50 procent, uvádí E15.
Finanční ředitel ČD Petr Vohralík ale řekl HN, že ztráta 1,6 miliardy korun není z hlediska finanční stability dramatická. „Kdybychom neřešili investiční dluh z minulosti a nemuseli jsme masivně investovat, tak jsme během krátké doby schopni splatit všechny dluhy,“ míní. V letošním roce dráhy počítají se zhoršením hospodaření v osobní dopravě kvůli nákupům vozů a vysokým úrokům spojeným s financováním těchto obchodů, píší HN.