Hrozí, že se přestane vybírat mýtné, tvrdí ČSSD. Kritizuje ministra Ťoka

7 minut
UDÁLOSTI: Zakázka na mýto zažehla nový koaliční spor
Zdroj: ČT24

Výběr kamionového mýta od začátku příštího roku je ohrožený, myslí si ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Návrh ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch, bez výběrového řízení považují tři vládní komise za nezákonné. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bere Chovancovy názory jako snahu o vytvoření předvolebního tématu a zakrytí problémové reorganizace policie. Nad Ťokovým postupem se ale podivují i lidovci.

Kolem plánu ministerstva dopravy zadat tříletou správu systému za šest miliard korun Kapschi bez výběrového řízení panují pochybnosti. Tento postup nedoporučila mimo jiné pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod. Podle rady si totiž zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. Proti tomu se ale ministr Ťok už dřív ohradil.

Nyní ale proti Ťokovi stojí i koaliční partneři v čele s ministrem vnitra. „Na přípravu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému měli ministři za ANO dva a půl roku. Ministerstvo na příští zasedání kabinetu předložilo právně vadný materiál, přestože ministr Dan Ťok (za ANO) tvrdí, že jednací řízení s Kapschem nebude problém,“ řekl Milan Chovanec. Zároveň uvedl, že rezignace ministra dopravy by v současnosti situaci nikterak nevyřešila.

Reálně hrozí od 1. ledna, že stát přijde o 8 miliard ročně a jsme v situaci, kdy to řešení na stole prostě a jednoduše není.
Milan Chovanec

Hrozbu, že se mýto přestane vybírat, považuje za reálnou i bývalý generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. „I varianta jednacího řízení bez uveřejnění se stávajícím provozovatelem se začínala jevit problematická jak z pohledu času, tak formálně,“ upozornil v Událostech, komentářích. Důsledkem by podle něj mohl být kromě finančních ztrát také rozsáhlý dopravní kolaps „v případě, že se k nám přenese tranzitní kamionová doprava“.

Poslanec Jan Birke (ČSSD) připomenul, že Dan Ťok na začátku svého působení na ministersvtu dopravy řekl, že mýto není takový problém, jak vypadá. „My jsme v situaci před nárazem do zdi. Ten materiál je podle mého názoru nehlasovatelný na vládě. A to nejen z důvodu toho, že ten materiál byl na vládě dříve než stanoviska odborných komisí,“ řekl. 

Chovanec hledá předvolební téma, řekl Ťok

Na Milana Chovance zaregoval Dan Ťok tím, že celou záležitost ohledně jeho názoru bere jako snahu najít předvolební téma. „Mýto je ryze odborná činnost, která by se měla odborným způsobem řešit. A na rozdíl od zpackané reformy policie, do které si pan Chovanec nechce nechat mluvit, tak my bereme mýto jako koaliční projekt,“ řekl a dodal, že každý materiál, který šel na vládu, projednávají s koaličními experty.

Ministr dopravy uvedl, že jeho samotného netěší, že dostane Kapsch zakázku bez soutěže. Je ale přesvědčen, že to jinak nejde. „Někdo v roce 2006 a 2007 nasmlouval smlouvu tak, že nejsme schopni soutěž vypsat,“ řekl v Událostech. Podle Davida Čermáka ale ještě v době Ťokova příchodu na ministerstvo byla situace na hraně toho, že by bylo možné stihnout tendr na nového provozovatele.

Zdůraznil své přesvědčení, že stát bude i nadále schopen mýtné vybírat. „Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, tak mně to přijde, že to má blízko k právnímu nihilismu,“ uvedl Ťok. Odkázal na čtyři právní posudky, které postup jeho úřadu schvalují. To však zpochybnil David Čermák, podle kterého „posudky nedávají vládě příliš velkou šanci, aby postup formou jednacího řízení bez uveřejnění s Kapschem uzavřela.“

Dan Ťok zároveň připomněl, že zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.

Za Dana Ťoka se postavil také předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Podle něj „se Chovanec projevil jako podrazák, který se snaží vyvolat další konflikt v koalici“.

Ťokův postup se nelíbí ani lidovcům

Ke způsobu, jakým ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu s Kapschem, ale nemají výhrady jen politici z ČSSD. Pozastavili se nad ním i představitelé nejmenší koaliční strany KDU-ČSL. „Ministerstvo dopravy přichází s řešeními, která jsou pro nás těžko akceptovatelná. Je to právně velmi složité a nikdo nechceme udělat chybu,“ uvedl předseda lidovců Pavel Bělobrádek.

Někteří ministři se podle Stanjury bojí pro mýto hlasovat

Hlavním důvodem dle názoru bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) je to, že vláda celou záležitost nedávno projednávala. „Tento týden by se k problematice mýta měla vrátit a někteří ministři se bojí hlasovat pro tento materiál, protože se domnívají, že je v rozporu s českým právem,“ uvedl Stanjura. „Navržený postup je vysoce problematický. My jsme to Danu Ťokovi vytýkali. Za problém mýta ale odpovídá vláda jako celek. Je pravda, že ministři dopravy za ANO tuto problematiku nezvládli, ale nezvládla to celá vláda. Nesou za to plnou odpovědnost všechny strany koalice,“ dodal.

Exministr je přesvědčen, že jediný správný postup by nyní bylo přijetí mimořádného zákona. Podotkl však, že koalice podle něj více než za dva a půl roku vlády neudělala v otázce mýta nic. „A ani nepřipravuje tu velkou soutěž, která má být vyhlášena. Už dva roky mluví o tom, že stát je v časové tísni a nic pro to nedělá,“ upozornil Stanjura.

Expert: Nedovedu si představit náhradní řešení, které by nepoškodilo Česko

Dopravní expert a proděkan pro rozvoj a výstavbu Fakulty dopravní ČVUT v Praze Petr Moos souhlasí s ministrem Ťokem, že mýto je odborné téma a že by nemělo být předmětem politického boje. „Důsledky by mohly mít velké ekonomické dopady. Mrzí mě, jako technika rozhodnutí směrem k výběrovému řízení. Nevím jestli to je cesta jediná možná a správná,“ řekl a dodal, že celý problém mýtného systému v Česku měl být uchopen jako projekt. „Jako zásadní ekonomicko-technický projekt,“ popsal.

Negativním faktorem bylo podle Moose i to, že stát nemá přístup k dokumentaci k projektu stávajícímu. „To není pravda, neboť stát disponuje těmi dokumety. My jsme doporučovali před dva a půl rokem, aby na Ředitelství silnic a dálnic zřídilo kompetentní tým, který ty dokumenty prostuduje,“ upozornil expert.

Podle proděkana Moose je záložních variant mnoho. „Papírové kupony, nebo vypsat rychlé výběrové řízení. Bohužel ale časový úsek je velmi malý a nedovedu si představit kvalitní náhradní řešení, které by nepředstavovalo ztráty pro Českou republiku,“ ukončil Moos. 

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 8 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 9 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 15 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
13. 12. 2025

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
13. 12. 2025

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...