Ministerstvo financí chce využít smlouvu s IBM, experti však požadují pro EET soutěž

Spuštění elektronické evidence tržeb na podzim může být problematické. Generální finanční ředitelství ji chce provozovat prostřednictvím už fungujícího počítačového systému pro správu daní, který spravuje firma IBM. Nemusela by se tedy vypisovat nová soutěž. Ředitelství si od toho slibuje úsporu času i peněz. Jenže vládní experti na zadávání IT tendrů to teď důrazně nedoporučili s tím, že by šlo o porušení zakázkového zákona. Informovaly o tom Hospodářské noviny.

Skupina odborníků, kteří fungují jako poradní sbor Rady vlády pro informační společnost, tvrdí, že tímto způsobem nelze zakázku zadat. Tedy, že není možné vzít starší smlouvu na daňový systém a doplnit ji o vytvoření a provozování účtenkového systému. 

V takovém případě by šlo podle nich o zcela jinou zakázku a měla by se na ni vypsat soutěž. 

Odborníci proti odborníkům

S odkazem na odborníky ovšem hájí svůj plán na zakázku bez soutěže i finanční úředníci. „Máme i právní analýzy, které oprávněnost zvoleného druhu řízení potvrzují,“ uvedla pro Hospodářské noviny Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.

V celém příběhu jde hlavně o čas a o peníze, protože vypsat a vyhodnotit na systém k EET soutěž otevřenou všem zájemcům by zabralo několik měsíců. Podobně velká IT zakázka obvykle trvá zhruba půl roku a to ještě v ideálním případě, uvádí list.

Hraje se o miliardy

Vláda si od zavedení elektronické evidence tržeb slibuje omezení daňových úniků a až 18 miliard do státní pokladny ročně. Po Poslanecké sněmovně schválil zákon také Senát. Nyní se čeká na podpis prezidenta Miloše Zemana, který již dříve EET podpořil. 

Podle pravicové opozice, která chce normu napadnout u Ústavního soudu, návrh zlikviduje řadu drobných živnostníků.

  • Jako první se do evidence zapojí hotely a restaurace, a to zřejmě už od letošního prosince. Do půldruhého roku poté mají být evidovány všechny tržby kromě tržeb řemeslníků, ti se pod zákon dostanou až poté. Podnikatelé budou muset nejpozději při zaplacení zboží nebo služby poslat finanční správě údaje o tržbě a vystaví zákazníkovi účtenku.
  • Evidence se bude týkat nejen klasických prodejen, ale i stánků. Jinak to bude jen v případě, že obchodník inkasuje přímým převodem na účet, neboli na fakturu. 
  • Nebude se také týkat občasného přivýdělku, jako v případě prodeje zeleniny či ovoce z vlastní zahrady. 
  • Evidovat tržby se také nemusí například z jízdného v dopravních prostředcích, na palubách letadel, ve školních jídelnách nebo z provozování prodejních automatů a veřejných toalet. 
  • Evidovat se nebudou ani tržby státu, krajů nebo obcí, pošt, bank, pojišťoven, investičních a penzijních fondů a energetických a vodárenských firem.
  • Kupující si bude moci na internetu ověřit, zda prodejce skutečně údaje poslal daňové správě.
  • Podnikatelé budou moci využít jednorázovou slevu až 5000 korun na náklady spojené se zavedením evidence tržeb. Její výše se bude odvíjet od daňového základu z podnikání.