Podvodníci v tuzemsku vydělají na autech se stočeným tachometrem každý rok téměř 19 miliard korun. Tuto částku lidé zaplatí navíc při koupi upravených a následně dražších vozidel. Práci jim ulehčuje i to, že na trhu jsou dnes běžně k dostání aplikace do tabletů či notebooků, které stáčení kilometrů umožňují. Pořídit je lze přitom již za pár stovek korun, uvádí automotoklub ÚAMK.
19 miliard korun ročně končí v kapsách podvodníků, kteří „stáčí“ tachometry ojetých aut
Celkový objem trhu s ojetými auty v Česku činí ročně 127 miliard korun, což je třikrát víc než objem trhu s novými auty. Přitom téměř každé druhé auto má upravený tachometr. Celkově se jich tak ročně prodá kolem 270 tisíc, vyplývá z údajů automotoklubu ÚAMK a autobazaru AAA Auto. „Jsou to především vozidla z dovozu do Česka. Pokud vozidlo prošlo servisem v České republice a je koupeno v České republice, tak tam je podíl podvodů minimální,“ dodal mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Podle odborníka na kontrolu ojetých vozidel Aleše Zicha z Auto AZ Consulting se podvádí v tak velkém množství, protože se na tom zkrátka dobře vydělává. „Druhé hledisko, ale minoritní, bude psychologické. Prodejci říkají, že lidé chtějí vidět na tachometru nižší čísla,“ dodal Zich.
Jak na problém? Spustit celoevropskou databázi
Podle provozního ředitele autobazaru AAA AUTO Petra Vaněčka by tento problém vyřešilo zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců přes servisy, STK, asistenční služby po pojišťovny a leasingové společnosti. „Pokud by byl vůz ,pod dohledem‘ po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru,“ dodal Vaněček.
Poznat stočení je přitom pro laika velice obtížné, s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci.
Loni se v Česku prodalo přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což je meziročně o deset procent víc. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v České republice stočený tachometr.
Pokud by se zavedla lepší ochrana proti stáčení tachometrů, Zich míní, že by auta mírně podražila. „Ve chvíli, kdy by se objevilo více aut s vyšším počtem kilometrů, která by byla o něco levnější, tak vozidla, která by měla pravý stav najetých kilometrů nižší, tak by se logicky prodávala dráž, protože by jich nebylo tolik,“ dodal.
Nejvyšší správní soud přitom loni rozhodl, že stáčení tachometru je trestný čin, jakmile podvodníci tímto způsobem zvýší cenu auta o více než pět tisíc korun.
S tachometry se nepodvádí jen v Česku
Nepodvádí se ale jen v Česku. Ani statistiky sousedního Německa nejsou nijak veselé. Podle odhadů tamních dopravních expertů je „stočeno“ každý rok 30 procent prodávaných ojetin. Celkově jde o 1,8 milionu vozů ročně. Kupující v Německu tak zaplatí navíc 5,4 miliardy eur (v přepočtu 147 miliard korun).
Na Slovensku je situace podobná jako v Česku – až polovina ojetin tam má také „stočený“ tachometr. Celkově se tak jedná o zhruba 145 tisíc takto upravených vozidel. „Evropská unie by se k tomu měla nějak postavit, protože čísla jsou obrovská,“ řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Průzkum ÚAMK potvrdil, že podvodným praktikám nahrává i fakt, že jsou trhu běžně k dostání přístroje, které stáčení kilometrů umožňují. Další skrytou funkcí těchto přístrojů je i přenastavení řídicí jednotky vozidla. Jejich ceny se pohybují od čtyř do 12 tisíc korun. Na trhu jsou ale zároveň už i aplikace do tabletů nebo notebooku. A ty se dají pořídit v řádu stokorun.